FANDOM

Oropher – władca elfów. Ojciec Thranduila, dziadek Legolasa oraz władca Leśnych Elfów w Drugiej Erze.

Biografia Edytuj

Nieznana jest jego dokładna data urodzenia. Na tron wstąpił we wczesnych latach Drugiej Ery. Zamieszkiwał obszar Doriathu. Po Wojnie Gniewu nie opuścił Śródziemia, lecz udał się w Góry Błękitne, a następnie do Zielonego Lasu. Tam został przywódcą Leśnych Elfów, które uznały go za króla. Założył państwo ze stolicą wybudowaną na wzgórzu Amon Lanc. W późniejszym czasie powstała tam twierdza Saurona: Dol Guldur.

Jego państwo obejmowało obszar Mrocznej Puszczy i wschodniego brzegu rzeki Anduiny, na granicy z królestwem Lothlórien. Przed Bitwą na Dagorlad opuścił Amon Lanc i zamieszkał wraz ze swym ludem w Lothlórien. Kilka lat później znowu ruszył w góry Emyn Duir, by znaleźć się poza zasięgiem krasnoludów z Khazad-Dum.

Oropher pragnął by w Śródziemiu zapanował pokój, a jedynym na to sposobem było pokonanie Saurona. Dołączył do ostatniego sojuszu elfów i ludzi. Jego armia maszerowała wraz z wojskami Amdira, władcy Lothlórien. Później ich siły złączyły się razem z armią Gil-Galada. Maszerowali wzdłuż Anduiny, na równinę Dagorlad, gdzie miało dojść do starcia z wojskami Saurona.

Brał udział w Bitwie na Dagorlad. Tam też poległ, wraz z większą częścią swoich ludzi, ale Sauron został pokonany. Władzę po nim przejął jego syn: Thranduil.

Etymologia Edytuj

Nazwa Oropher pochodzi z Sindarinu i prawdopodobnie oznacza wysoki (las) bukowy. Składa się z słów: oro (góra, wzrost) + pher (bukowe drzewo lub bukowy). W Doriath termin oro odnosi się do drzew, w szczególności do buków.