FANDOM

Ojcowie Krasnoludów – siedmiu pierwszych krasnoludów, których ulepił Aule jeszcze przed obudzeniem elfów.

Historia Edytuj

Aun5.jpg

Krasnoludowie z kompanii Bilba (plakat). Przedstawiciele wszystkich plemion.

Aule był niecierpliwy i nie chciał czekać na zaludnienie Ardy, dlatego jeszcze czasach ciemności rozświetlanej jedynie światłem Dwóch Drzew ulepił owych siedmiu, nauczył mówić i pokazał Iluvatarowi. On zaakceptował ich i dał im życie, mieli jednak czekać, aż na świecie pojawią się Dzieci Iluvatara. Aule opracował dla nich Khuzdul, jednak zanim otrzymali duszę, nie mogli oni samodzielnie działać, gdyż nie było w nich życia. Robili wszystko tylko na myśl Aulego, który był gotów ich zniszczyć.

Po otrzymaniu życia krasnoludowie błagali o pozostawienie oraz kłócili się. Dlatego też zostali oni rozdzieleni i uśpieni w różnych częściach Ardy. Najstarszy z nich Durin został położony pod górą Gundabad, na północy Gór Mglistych. Tam później zostali obudzeni Długobrodzi, na których czele stanął Durin. Ojcowie Ognistobrodych i Szerokobiodrych leżeli w Górach Błękitnych niedaleko góry Dolmed, gdzie później mieściły się ich miasta Nogrod i Belegost. Pozostałych czterech leżało w górach Orocarni, dwóch na północy i dwóch na południu. Obudzenie miało miejsce ok. 1250 ED.

Po stworzeniu elfów i ludzi ojcowie zostali obudzeni wraz z plemionami, którym przekazywali swoją wiedzę. Tworzyli oni społeczności lokalne, aczkolwiek z ciągu historii mieszali się, tak że np. społeczność Morii miała przedstawicieli wszystkich siedmiu rodów. Podobnie kompania Bilba mieściła w sobie przedstawicieli każdej z grup. Było to spowodowane zniszczeniem Beleriandu, zasiedlaniem wschodu przez zło, napaściami smoków czy w końcu obudzeniem Balroga.

Gdy Celebrimbor za radą Saurona tworzył Pierścienie Władzy, stworzył dla krasnoludów siedem, z myślą o potomkach 7 ojców, ewentualnie 7 rodach.

Ojcowie krasnoludów prawdopodobnie zmarli jeszcze przed Pierwszą Erą. Tak się stało prawdopodobnie z Durinem, który z racji na swoją długowieczność zwany był Nieśmiertelnym. Zapewne pozostałych spotkał podobny los. Z racji na niezwykłe podobieństwo niektórych potomków mówiono, że Durin (lub też wszyscy ojcowie) reinkarnowali, dlatego też dzieci takie otrzymywały imię po swoim protoplaście[1].

Ciekawostki Edytuj

  • Istnieje teoria mówiąca, że Aule stworzył na początku 13 krasnoludów - w tym 7 ojców i 6 żon. Tylko Durin leżał samotny.
  • Istniał gwiazdozbiór Korona Durina przedstawiający 7 gwiazd. Przedstawiony był na drzwiach do Morii. Przypuszcza się że symbolizował on 7 ojców Krasnoludów.

Przypisy

Więcej z Fandomu

Losowa wiki