Fandom

Władca Pierścieni Wiki

Obłaskawienie Sméagola

2762strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Obłaskawienie Sméagola (ang. The Taming of Sméagol) – pierwszy rozdział czwartej części książki Władca Pierścieni autorstwa J.R.R. Tolkiena.

Treść rozdziału Edytuj

Frodo i Sam, po rozpadzie Drużyny Pierścienia i ucieczce przed Uruk-hai z wodospadów Rauros przez góry Emyn Muil ruszają w stronę Mordoru do Orodruiny, w celu zniszczenia Jedynego Pierścienia. Dwóch hobbitów z zamiarem odebrania im "skarbu" tropił Gollum.

Niziołki posuwały się wzdłuż łańcucha górskiego, gdy dotarły do stromego zbocza. Za pomocą liny podarowanej Samowi w Lothlórien towarzysze bezpiecznie dotarli do jego podnóża. Z niewiadomych przyczyn, gdy hobbit szarpnął za nią, mimo mocnego supła odwiązała się, dzięki czemu podróżnicy mogli zabrać ją ze sobą.

Podczas przerwy na popas i sen, dwaj hobbici zobaczyli sunącego po skarpie Golluma. Odczekali chwilę, po czym Sam zaatakował go. Stwór bronił się gryząc i dusząc niziołka. Po chwili do starcia dołączył Frodo, który pokonał Sméagola.

Hobbici związali Golluma, który po chwili zaczął wydawać z siebie przeraźliwe wrzaski. Twierdził, że lina zadaje mu ból ponieważ uplotły ją elfy. Frodo postanowił rozwiązać Smeagola.

Po niedługim czasie Gollum spróbował uciec. Nie udało mu się to. Frodo oszczędził go w zamian za przysięgę na "skarb", wedle której Sméagol miał zaprowadzić jego i Sama do Mordoru.

Przekłady na język polski Edytuj

Przekład Marii Skibniewskiej Edytuj

Obłaskawienie Sméagola

Przekład Marii i Cezarego Frąców Edytuj

Poskromienie Sméagola

Przekład Jerzego Łozińskiego Edytuj

Poprzedni rozdział:
Palantir
Obłaskawienie Sméagola Następny rozdział:
Przez moczary

Więcej z Fandomu

Losowa wiki