FANDOM

Norbourn​​​​​ – nazwa rzeki płynącej w Shire, a dokładniej w Północnej Ćwiartce.

Geografia Edytuj

Norbourn swoje źródło brała na północ od centrum Shire'u. Płynęła równolegle do rzeki Brandywiny. Przepływała pomiędzy miejscowościami Long Cleeve a Zielonymi Polami. Była stosunkowo niewielką rzeką, ponieważ przed bitwą na Zielonych Polach, Bandobras Tuk bez problemu przekroczył rzekę w celu dotarcia do miejsca potyczki z orkami. Bardzo możliwe, że Norbourn wpadał do rzeki Wody, a można to wywnioskować z biegu strumienia.

Etymologia Edytuj

W oryginale Tolkien do oddania nazwy tej rzeki użył wyrażenia dwuczłonowego „Norbourn”. Pierwsza część nazwy, „Nor-” jest skróconą wersją słowa „North”, które pochodzi z języka angielskiego i oznacza „północ”. Natomiast druga część składowa nazwy brzmi „-bourne”, i tłumaczy się ją jako „strumień”.

Ciekawostki Edytuj

  • Jest prawdopodobne, że Norbourn jest niepodpisanym strumieniam, z mapy Shire, wpływającym do rzeki Wody, nieopodal miejscowości Nad Wodą.
  • Rzeka była wymieniona w szczegółowym indeksie przygotowywanym przez Tolkiena, jednak nie został on ukończony[1].

Shire

Tukland Tukowa Skarpa • Tukon • Wielkie Smajale • Withwell

Przypisy