FANDOM

Noldorowie w Beleriandzie – piętnasty rozdział książki Silmarillion i części Quenta Silmarillion, napisanej przez J.R.R. Tolkiena, zredagowanej przez Christophera Tolkiena.

Treść rozdziału Edytuj

Turgon, przybywa to Tumladen, dzięki pomocy Ulma. Przez 52 lata, potajmenie buduje wspaniałe miasto Gondolin w ukrytej dolinie pośród niezdobytych gór. Gdy jest gotowy wyruszyć Ulmo poleca mu zostawić oręż, aby gdy w przyszłości przybędzie jego wysłannik został rozpoznany. Elfy znikają na 350 lat doprowadzając Gondolin do rozkwitu.

Jednocześnie trwają prace w Nargothrondzie, a Galadriela przebywa w Doriath. Meliana czuje, że skrywa ona tajemnicę o której nie mówi. Pomimo pytań Galadriela tylko nieznacznie napomyka o powodzie odejścia Noldorów z Valinoru. Powód jest jednak na tyle ważny, że Meliana postanawia powiedzieć o tym Thingolowi. Jednak Morgoth wykorzystuje sprawę i zaczyna rozszerzać pogłoski o bratobójstwie w Alqualonde. O sprawie dowiaduje się także Cirdan. Gdy synowie Finarfina odwiedzają Doriath król obarcza ich winą za zamordowanie Telerich w Valinorze. Nikt nie śmie się odezwać aby nie zrzucić winy na innych, lecz Angrod nie wytrzymuje i rozgoryczony wyjawia całą prawdę i swoje cierpienia. Choć zrzuca z siebie osobistą odpowiedzialność król zakazuje używania mowy noldorskiej - quenyi w Doriath - pod groźbą uznania winnym bratobójstwa.

Na końcu rozdziału jest mowa o przepowiedni Finroda, którą mówi gdy Galadriela pyta go, czemu nie ma żony, wyjawia, że jako wolny będzie musiał wejść w głąb ciemności i straci wszystko co ma. Dowiadujemy się też że kochał Amarie ze szczepu Vanyarów.

Poprzedni rozdział:
Beleriand i jego królestwa
Noldorowie w Beleriandzie Następny rozdział:
Maeglin

Więcej z Fandomu

Losowa wiki