Fandom

Władca Pierścieni Wiki

Nogrod

2741stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Nogrod3.jpg

Wejście do Nogrodu (graf. Mithgaraf)

Nogrod (sin. krasnoludów siedziby) – krasnoludzkie miasto z Pierwszej Ery, położone w Ered Luin, na południe od góry Dolmed.

Historia Edytuj

Miasto zostało założone jeszcze w Erze Drzew, gdyż dwaj z ojców krasnoludzkich zostali obudzeni na stoku góry.

Krasnoludy z Nogrodu prowadziły handel w całym Beleriandzie i były wynajmowane przez elfów do różnych prac podziemnych, prawdopodobnie także w Nargothrondzie. Rzemieślnicy z Nogrodu, zwłaszcza Telchar, byli sławni z powodu wyrabianej przez siebie broni; oni też wykonali Nauglamir. Innym słynnym kowalem z Nogrodu był Gamil Zirak, nauczyciel Telchara.

Miasto często odwiedzał Eöl i Maeglin. Thingol zwrócił się do przebywających w Menegroth rzemieślników z Nogrodu, by osadzili Silmaril w Nauglamirze, ci jednak, pożądając klejnotu, zabili Thingola i ukradli naszyjnik. Zostali pojmani i zamordowani, lecz w odwecie armia z Nogrodu splądrowała Menegroth. W drodze powrotnej do Nogrodu krasnoludy zostały zaskoczone i wybite pod Sarn Athrad przez Berena, Diora, Laiquendich i entów.

Krasnoludy z Nogrodu zapewne walczyły w tych samych Bitwach o Beleriand co ich pobratymcy z Belegostu, jednak ogólnie rzecz biorąc, były mniej przyjaźnie nastawione do elfów.

EtymologiaEdytuj

Nazwa Nogrodu w języku khuzdul brzmiała Tumunzahar. Wcześniejsza sindarińska forma to Novrod, Hollowbold - Siedziba Wydrążona w Skale.

Ciekawostki Edytuj

  • Miasta Nogrod i Belegost prawdopodobnie przetrwały kataklizm na końcu Pierwszej Ery, mogły zostać częściowo opuszczone, lecz też później zasiedlone przez Krasnoludów którzy żyli na północ od Lindonu.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki