FANDOM

Nogrod3

Wejście do Nogrodu (graf. Mithgaraf)

Nogrod (sin. Siedziby krasnoludów) – krasnoludzkie miasto z Pierwszej Ery, położone w Ered Luin, na południe od góry Dolmed.

Historia Edytuj

Miasto zostało założone jeszcze w Erze Drzew, gdyż dwaj z ojców krasnoludzkich zostali obudzeni na stoku góry.

Krasnoludy z Nogrodu prowadziły handel w całym Beleriandzie i były wynajmowane przez elfów do różnych prac podziemnych, prawdopodobnie także w Nargothrondzie. Rzemieślnicy z Nogrodu, zwłaszcza Telchar, byli sławni z powodu wyrabianej przez siebie broni; oni też wykonali Nauglamir. Innym słynnym kowalem z Nogrodu był Gamil Zirak, nauczyciel Telchara.

Miasto często odwiedzał Eöl i Maeglin. Thingol zwrócił się do przebywających w Menegroth rzemieślników z Nogrodu, by osadzili Silmaril w Nauglamirze, ci jednak, pożądając klejnotu, zabili Thingola i ukradli naszyjnik. Zostali pojmani i zamordowani, lecz w odwecie armia z Nogrodu splądrowała Menegroth. W drodze powrotnej do Nogrodu krasnoludy zostały zaskoczone i wybite pod Sarn Athrad przez Berena, Diora, Laiquendich i entów.

Krasnoludy z Nogrodu zapewne walczyły w tych samych Bitwach o Beleriand co ich pobratymcy z Belegostu, jednak ogólnie rzecz biorąc, były mniej przyjaźnie nastawione do elfów.

Etymologia Edytuj

Nogrod” jest nazwiskiem sindarińskim, pierwotnie znanym jako „Novrod”, które tłumaczy się jako „puste „wydrążenie”, inaczej Hollowbold (Siedziba Wydrążona w Skale”).

Novrod” został zmieniony na „Naugrod” pod wpływem podobnego brzmiąc słowa „Naug” („krasnolud”)[1]. Nazwa „Hollowbold” jest tłumaczeniem od „Nogrod[2]. Jednak nie jest to tłumaczenie dosłowne, nowa nazwa oznacza „mieszkanie krasnoludzkie[3].

Nazwy „Novrod” i „Nogrod” składają się z dwóch członów, gdzie w języku sinsarin „groth” i „grod”, oznaczają „wykopaliska”, podziemne mieszkanie„”[1].

W Etymologii nazwa jest zapisana jako w języku Noldoriński i składa się z dwóch elementów: „Naug-” („krasnoludy”) i „-rod”,który nie został wyjaśniony. Jednak jak to zauważa Christopher Tolkien wskazuje na hasło ROD, które etymologicznie oznacza „jaskinię”. Istotnie w języku noldorińskim zawarte są słowa „rhond” („jaskinia”) i „rhaud” („puste”, „jaskinia”)[4].

Nogrod” w języku khuzdul to „Tumunzahar”, które oznacza oznacza „Hollowbold[5], zaś w języku Quenya to „Návarot[6].

Ciekawostki Edytuj

  • Miasta Nogrod i Belegost prawdopodobnie przetrwały kataklizm na końcu Pierwszej Ery, mogły zostać częściowo opuszczone, lecz też później zasiedlone przez krasnoludów, którzy żyli na północ od Lindonu.

Beleriand

Beleriand Wschodni Andram • Ard-galen • Belegost • Doriath • Dorthonion • Esgalduina • Estolad • Gelion • Gondolin • Góra Dolmed • Góra Rerir • Góry Błękitne • Las Neldoreth • Lothlann • Menegroth • Nan Elmoth • Nogrod • Ossiriand • Region • Taur-im-Duinath • Thargelion • Thalos • Legolin • Brilthor • Duilwena • Adurant • Gelion
Beleriand Zachodni Amon Rûdh • Arvernien • Barad Nimras • Brethil • Brithombar • Brithon • Eglarest • Ginglith • Nargothrond • Narog • Nenning • Ringwil • Sirion • Taeglin • Taur-en-Faroth • Tol Sirion • Tumhalad
Hithlum Cirith Ninniach • Dor-lómin • Eithel Sirion • Ered Lómin • Ered Wethrin • Góra Taras • Jezioro Mithrim • Lammoth • Mithrim • Nevrast • Vinyamar • Zatoka Drengist

Przypisy