Fandom

Władca Pierścieni Wiki

Nimrodel

2735stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Disambig.svg
Nazwa tego hasła odnosi się do więcej niż jednego pojęcia. Zobacz ją tutaj - Nimrodel.

Córeczka elfów - to jak w dzień / Gwiazdka na niebie czystym... / W obrąbkach złotych lśnił jej płaszcz / I butki szarosrebrzyste... / Pod wodospadem Nimrodel, / Gdzie woda lśni lodowata, / Jej śpiewny głosik srebrniej brzmiał / Niż wód srebrzysta kantata...

—elficka Pieśń o Nimrodel

Nimrodel (sin. Pani białej jaskini) – elfka z Lórien, ukochana króla Amrotha.

Historia Edytuj

Nad Potokiem Nimrodel Edytuj

Nimrodel pochodziła ze szczepu leśnych elfów zamieszkujących Lorien (Galadhrimów). Mieszkała w zachodniej części lasu nad wodospadem na ukochanej przez nią rzece, nazwanej na jej pamiątkę Nimrodel. Gdy inni elfowie przenieśli się do zachodniej części kraju, bo w Górach Mglistych było niebezpiecznie, Nimrodel zbudowała sobie (ponoć jako pierwsza w Lorien) talan, czyli dom i schronienie w koronie drzewa.

Miłość Amrotha Edytuj

Król Amroth pokochał Nimrodel i z miłości do niej, oraz za jej radą zbudował sobie także talan na Cerin Amroth. Nimrodel ceniła króla, ale odrzuciła go początkowo, gdyż uważała, że elfowie z zachodu przynieśli ze sobą wojny i niepokój Gdy w 1981 TE krasnoludowie uciekli z Morii przed Zgubą Durina, a na ich miejscu pojawili się orkowie, Nimrodel uciekła na południe. Na skraju lasu Fangorn ponoć drzewa zagrodziły jej drogę (w tamtych czasach Lorien sąsiadowało z Fangornem, ale ani entowie, ani elfowie nie przekraczali umownej granicy). Tam odnalazł ją Amroth, rozmawiał z nią długo i wyznał jej miłość. Nimrodel zgodziła się go poślubić, gdy zabierze ją do kraju, gdzie panuje pokój.

Podróż na południe Edytuj

Amroth postanowił więc zabrać Nimrodel (z towarzyszącą jej kompanią) do Przystani Edhellond, skąd mogliby razem odpłynąć na Zachód. Po drodze przez Gondor Nimrodel zagubiła się jednak wśród lasów w Ered Nimrais i nigdy więcej nie spotkała Amrotha. Jej dalszy los jest niepewny, ale wg. niektórych legend dotarła nad Gilrainę, która przypomniała jej rodzimy potok Nimrodel i zapadła nad nim w długi sen. Po przebudzeniu dotarła do Zatoki Belfalas, ale było już za późno, gdyż jej ukochany utonął. Być może Nimrodel odpłynęła później na zachód, o czym mogą świadczyć słowa Legolasa, wypowiedziane do księcia Imrahila.

Ciekawostki Edytuj

  • Cząstka "rain" w nazwie "Gilraina", pochodzi od "ran", czyli "błąkać się", co odnosi się do zbłąkanej nad tą rzeką Nimrodel.
  • W rodzie książęcym z Dol Amroth płynęła krew elfów. Wg. pewnej wersji legendy, ktoś z praojców rodu poślubił Nimrodel. Bardziej wiarygodny wydaje się jednak przekaz, że nie chodziło tu o nią, lecz Mithrellas, jedną z jej towarzyszek.
  • Legenda o Nimrodel była szeroko znana wśród elfów. Pieśń o niej śpiewano w Rivendell, a Legolas powtórzył ją Drużynie Pierścienia, gdy ta dotarła do potoku Nimrodel.
  • Wg. Legolasa w Potoku Nimrodel nadal słychać śpiew elfki.
  • Zespół GreenWood skomponował "Pieśń o Nimrodel".

Więcej w Fandom

Losowa wiki