Fandom

Władca Pierścieni Wiki

Nandorowie

2740stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Nandorowie (Elfy Leśne, Elfy Zielone) – elfowie ze szczepu Telerich, którzy nie ukończyli Wielkiej Wędrówki do Amanu. Mieszkali w lasach.

Historia Edytuj

Część Telerich odmówiła przekroczenia Gór Mglistych i osiedliła się w Dolinie Anduiny. Ich wodzem był Lenwë (Dan, Denweg). Wiele lat później, zostawiając grupę niechętnych, wyruszył dalej w dół rzeki szukając nowych miejsc. Spotkali Sindarów w Belfalas i tam została niewielka grupa. Przekroczyli Góry Błękitne i osiedlili się w Ossiriandzie pod wodzą Denethora (syna Lenwego). Kraina, którą zamieszkali od tej pory nazywała się Lindon (Kraina śpiewu), a sama grupa została nazwana Laiquendimi (Elfy Zielone). Od śmierci Denethora, nastąpiło duże zmieszanie krwi. Już wcześniej Nandorowie z zachodu mieli domieszkę krwi sindarskiej, a te ze wschodu - avarskiej. Teraz nastąpiło ponowne łączenie grup a przez to jeszcze większe mieszanie krwi, a następnie zasiedlanie nowych miejsc. Coraz częściej mówiono na nich Elfy Leśne. Prosili też często Sindarów i Noldorów na przywódców swych siedzib. Od tej pory można wyszczególnić kilka grup związanych głównie z lasami różnych rejonów, w kolejności zasiedlania:

Charakterystyka Edytuj

Nandorowie mieli skórę prawie białą lub oliwkową, włosy na ogół ciemne. Nie byli tak wprawni w różnych rzemiosłach, i nie posiadali takiej wiedzy jak Sindarowie, dlatego później często byli przez nich rządzeni. Byli tajemniczy, kochali lasy i zwierzęta a także muzykę. Pięknie śpiewali. Wypracowali wielką znajomość wszelkich ziół, drzew, i dzikich zwierząt. Ich kultura zaczęła być bardzo wyjątkowa, wysublimowana, silnie związana z lasem i naturalnym zdobnictwem. Kochali kolor zielony. Na ogół nie posiadali broni ze stali.

Etymologia Edytuj

Nazwa "Nandor" pochodzi od słowa nan ("dolina", "kraina lasu"). Często też bywa łączona ze staroqenejskim ndando ("powrót"). Zwani też byli: Lud Dâna, Elfy Leśne (Tawarwaith), Wędrowcy, Elfy Toporów, Elfy Zielone (później w szczególności grupa z Arthórien), Elfy Brązowe, Ukryty Lud.

Nazwa Laiquendi została im nadana przez Nodlorów w Ossiriandzie, z powodu ulubienia dla koloru zielonego. Samo słowo nie pochodzi, jak chcą niektórzy od słowa "śpiewać" lecz od prymitywnej formy wczesnego języka elfickiego laikā ("zielony"). Później, gdy w Lindonie zrobiło się niebezpiecznie ci co zostali zaczęli używać zielonych płaszczy dla ochrony i nazwa "Elfy Zielone" przylgnęła do nich w szczególności.

Więcej w Fandom

Losowa wiki