FANDOM

Nandorowieelfowie ze szczepu Telerich, którzy nie ukończyli Wielkiej Wędrówki do Amanu. Mieszkali w lasach zwani też dlatego Elfami Leśnymi. Z powodu strojów często w kolorze zielonym rozszerza się na ich nazwę Elfy ZIelone (precyzyjniej związaną z jednym ze szczepów).

Historia Edytuj

Wedrowki nandorow

Schemat wędrówek Nandorów

Część Telerich odmówiła przekroczenia Gór Mglistych i osiedliła się w Dolinie Anduiny. Ich wodzem był Lenwë (Dan, Denweg). W rejonie tym ukształtowały się trzy grupy osiedlone później w Lotholorien, Mrocznej Puszczy i Belfalas. Spora grupa, zostawiając grupę niechętnych, wyruszył jednak dalej w dół rzeki szukając nowych miejsc. Przekroczyli Góry Błękitne i osiedlili się w Ossiriandzie pod wodzą Denethora (syna Lenwego). Kraina, którą zamieszkali od tej pory nazywała się Lindon (Kraina śpiewu), a sama grupa została nazwana Laiquendimi (Elfy Zielone).

W czasie wędrówek następowało duże zmieszanie krwi. Elfowie z okolic Anduiny mieli sporo domieszki krwi szczepu Avarich. Elfowie z Belfalas i Beleriandu mieli liczne kontakty z Sindarami. Powodowało to zarówno mieszanie krwi jak i kultur i języka. Do Elfów z Dorthonionu również dotarły grupy Sindarów a nawet Noldorów, które szybko przejęły znaczne wpływy. Od tej pory można wyszczególnić kilka grup związanych terytorialnie, zamieszkujących głównie lasy różnych rejonów, w kolejności zasiedlania:

Charakterystyka Edytuj

Nandorowie mieli skórę prawie białą lub oliwkową, włosy na ogół ciemne. Nie byli tak wprawni w różnych rzemiosłach, i nie posiadali takiej wiedzy jak Sindarowie, dlatego później często byli przez nich rządzeni. Byli tajemniczy, kochali lasy i zwierzęta a także muzykę. Pięknie śpiewali. Wypracowali wielką znajomość wszelkich ziół, drzew, i dzikich zwierząt. Ich kultura zaczęła być bardzo wyjątkowa, wysublimowana, silnie związana z lasem i naturalnym zdobnictwem. Kochali kolor zielony. Na ogół nie posiadali broni ze stali.

Etymologia Edytuj

Nazwa "Nandor" pochodzi od słowa nan ("dolina", "kraina lasu"). Często też bywa łączona ze staroqenejskim ndando ("powrót"). Zwani też byli: Lud Dâna, Elfy Leśne (Tawarwaith), Wędrowcy, Elfy Toporów, Elfy Zielone (później w szczególności grupa z Ossiriandu i Elfy-goście), Elfy Brązowe, Ukryty Lud.

Nazwa Laiquendi została im nadana przez Nodlorów w Ossiriandzie, z powodu ulubienia dla koloru zielonego. Samo słowo nie pochodzi, jak chcą niektórzy od słowa "śpiewać" lecz od prymitywnej formy wczesnego języka elfickiego laikā ("zielony"). Później, gdy w Lindonie zrobiło się niebezpiecznie ci co zostali zaczęli używać zielonych płaszczy dla ochrony i nazwa "Elfy Zielone" przylgnęła do nich w szczególności.