FANDOM

Disambig
Nazwa tego hasła odnosi się do więcej niż jednego pojęcia. Zobacz ją tutaj - Mandos (ujednoznacznienie).

Námo (Mandos; qya. sędzia) – Valar, starszy z braci Fëanturi (Władcy dusz), brat Nienny i mąż Vairë. Mieszka w Mandosie, od czego pochodzi jego imię. Pilnuje tu Domów Umarłych. Jest sędzią i zna dokładnie przeszłość i przyszłość świata, z wyjątkiem spraw, których nie rozstrzygnął sam Eru. Często związany z Manwë. Razem mają największe pojęcie o wszystkich sprawach Ardy i Valarów. Był jasnowidzącym, wypowiedział dwie przepowiednie, zwane Pierwszą i Drugą Przepowiednią Mandosa. Pierwsza z nich dotyczy skutków ucieczki Ñoldorów, druga końca czasów i bitwy Dagor Dagorath.

Mandos uchodzi za najbardziej posępnego, aczkolwiek nie znaczy to, że jest pod urokiem cienia czy zła. To bardziej jego natura, osobowość, cząstka wielu stron Iluvatara.

Historia Edytuj

Podczas jednej z pierwszych narad Valarów, istniała obawa, że dzieci Iluvatara przyjdą w ciemności. To Mandos wyjaśnił, iż ich losem jest kochać gwiazdy. To skłoniło Vardę do przygotowania ich. Gdy Ñoldorowie wędrowali przez Araman, Mandos (lub jakiś jego sługa) wygłosił przepowiednię, co skłoniło ludzi Finarfina do zawrócenia do Amanu. Gdy zmarli Beren i Lúthien, Mandos śpiewał niezwykle przejmującą pieśń, która poruszyła serce Manwë, dzięki czemu mogli oni oboje wrócić do życia. Mandos był przeciwny przyjęciu Eärendila i uznaniu jego prośby, jednak tym razem Manwë nie posłuchał go i pozwolił zadecydować Eärendilowi i jego żonie, do jakiej rasy chcą być zaliczani.

Ainurowie

Valarowie Manwë • Ulmo • Aulë • Oromë • Námo • Irmo • Tulkas

Varda • Yavanna • Niënna • Estë • Vairë • Vána • Nessa

Majarowie Eönwë • Ilmarë • Ossë • Uinena • Salmar • Meliana • Ariena
Tilion • Curumo  • Olórin  • Aiwendil • Alatar • Pallando
Pomocnicy Duchy powietrza • Duchy wody • Duchy ognia • Duchy cienia
Siły ciemności
Valarowie Morgoth
Majarowie Sauron • Gothmog • Zguba Durina • Ungolianta

Bibliografia Edytuj

  • J.R.R. Tolkien, Silmarillion

Więcej z Fandomu

Losowa wiki