Fandom

Władca Pierścieni Wiki

Most na Brandywinie

2762strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Most na Brandywinie – kamienny most na rzece Brandywinie, w Shire. Inne jego nazwy to Wielki Most oraz Most Kamiennych Łuków.

GeografiaEdytuj

Most położony był na trasie zwanej Wschodnim Gościńcem. Umożliwiał przejście wielkiej rzeki Brandywiny wędrowcom, którzy chcieli przedostać się ze wschodu do Ered Luin czy Szarych Przystani. Natomiast Ci, którzy wędrowali na wschód, dzięki mostowi mogli łatwiej dostać się do Rivendell, czy Bree.

HistoriaEdytuj

Został wzniesiony przez Dunedainów, podczas istnienia królestwa Arnoru. Gdy ta część północnego królewska była słabo zamieszkana, król Arthedainu, Argeleb II, w roku 1601 TE, pozwolił hobbitom osiedlić się po zachodniej stronie Brandywiny, w zamian za to, że będą dbali o most.

W trakcie Wojny o Pierścień most został zamknięty z rozkazu Lotho Sackville-Bagginsa. Po obalenie jego rządów most powrócił do starego wyglądu.

EtymologiaEdytuj

W oryginale Tolkien do oddanie nazw tego mostu użył wyrażeń: Brandywine Bridge, Great Bridge, Bridge of Stonebows. Pierwsze wyrażenie, Brandywine Bridge, składa się z dwóch wyrazów, pierwsze Brandywine odnosi się do rzeki, natomiast Bridge tłumacząc na język polski oznacza 'most'. Drugie wyrażenie, Great Bridge, to złączenie dwóch wyrazów, Great, które oznacza 'duży', 'wielki' oraz Bridge, słowo to zostało już wyjaśnione powyżej. Trzecie nazwa to Bridge of Stonebows. Wyrażenie Stonebows, jest dwu członowe, człon Stone- oznacza 'kamień', 'głaz', natomiast druga część wyrazu, -bows, jest to wyraz w liczbie mnogiej i oznacza 'łuk'.

CiekawostkiEdytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki