FANDOM

Rhun-0

Morze Rhun w okolicach Dorwinionu (graf. Mithgaraf)

Morze Rhûn – śródlądowe morze, leżące na pograniczu Rhovanionu i Rhûnu.

Opis Edytuj

Jego powierzchnia wynosiła 17 898 mil kwadratowych[1]. Miało kształt zbliżony do kwadratu z wyciągniętymi wierzchołkami, o przekątnej ok 200 mil[2]. Od północnego-zachodu do Morza Rhûn uchodziła rzeka powstałą z połączenia Carnen i Celduiny. W tamtej okolicy leżał też Dorwinion. Na południe i płd-wsch. od niego znajdowały się wzgórza, na północnym-wschodzie od Morza rozciągała się natomiast sporych rozmiarów puszcza. Pozostałe tereny wokół Morza były prawdopodobnie stepowe, na wschód od niego żyli Easterlingowie, sprzymierzeńcy Saurona. Morze to nie miało przypływów, jednak szalały tam silne sztormy. Przeciwległe brzegi nie były widoczne.

Historia Edytuj

Na początku Pierwszej Ery nad brzegami po dwóch stronach żyły grupy ludzie znane potem jako Ród Hadora (w puszczach na płn-wsch) i Ród Beora (na wzgórzach po płd-wch. stronie). Ludy te przez pewien czas nie miały o sobie pojęcia i dopiero nabycie umiejętności budowy łodzi pozwoliła na rzadkie kontakty. Nękani przez sługi Morgotha opuścili te tereny prze 300 rokiem.[2][3]

CiekawostkiEdytuj

  • Można przypuszczać, że było pozostałością po Morzu Helkar.
  • Prawdopodobnie nad tym morzem pasły się Białe Bawoły.

Przypisy

  1. Karen Wynn Fonstad, Atlas Śródziemia. Przewodnik po świecie Tolkiena, Wydawnictwo Amber, Warszawa 2009, str. 191.
  2. 2,0 2,1 J.R.R. Tolkien, red. Christopher Tolkien Historia Śródziemia t. XII, The Peoples of Middle-earth, „The Problem of Ros
  3. J.R.R. Tolkien, red. Christopher Tolkien Historia Śródziemia t. XII, The Peoples of Middle-earth, „Of Dwarves and Men