Wikia

Władca Pierścieni Wiki

Morgoth

Dyskusja0
1643strony na
tej wiki
Morgoth
200px-Morgoth - the first Dark Lord
Morgoth
Inne imiona Melkor, Bauglir,
Belegurth, Wielki Wróg
Tytuły lub przydomki Władca Ciemności,
Czarny Nieprzyjaciel Świata
Rasa Ainur
Płeć Mężczyzna
Data urodzenia Przed stworzeniem Ardy

Morgoth, wcześniej Melkor – upadły Valar, Władca Ciemności, żyjący w Pierwszej Erze. Morgothem, Czarnym Nieprzyjacielem Świata został nazwany przez elfa Fëanora, gdy ten zabił jego ojca.

Melkor był jednym z Ainurów biorących udział w stworzeniu Ardy. Kiedy Eru Ilúvatar rozpoczął Ainulindalë, Melkor wtrącał się do melodii, wprowadzając do niej własne dźwięki, niezgodne z wolą Ilúvatara. Przez swój postępek zakazano mu jakiejkolwiek ingerencji na Ardzie. Pomimo tego Melkor nieustannie nękał złem najpierw Valarów, potem zaś Dzieci Ilúvatara. Przybrał tytuł Władcy Ciemności, zaczęto nazywać go Morgothem. Swą potęgę tworzył w Beleriandzie, w twierdzy Angband. To on stworzył orków, którzy powstali z upodlonych elfów i ludzi, trolle, smoki, wilkołaki i inne złe stworzenia.

Był wielki, lecz przez pychę zaczął gardzić wszystkim poza sobą, aż stał się duchem niszczycielskim i bezlitosnym. Rozum przemienił w przebiegłość, aby znieprawiać i naginać do własnej woli każdego, kto mógł mu być użyteczny, aż stał się bezwstydnym kłamcą. Początkowo łaknął Światła, ale że nie mógł go posiąść na swoją wyłączną własność, zstąpił przez ogień i gniew w straszny żar i niżej jeszcze w Ciemność. W czasach swej wielkości przyciągnął ku sobie wielu Majarów, którzy przy nim zostali nawet w Ciemnościach; innych później znęcił kłamstwami i podstępnymi darami, aby przeszli na jego służbę. Najstraszliwsze duchy pośród jego sług, Valaraukarowie, plagi ognia, znani byli w Śródziemiu pod imieniem Balrogów, demonów grozy.

Wojna elfów z Morgothem rozpoczęła się z chwilą, gdy ten skradł Silmarile. Wówczas część Ñoldorów wyruszyła do Beleriandu, by podjąć z nim walkę. Jednak jego ostateczny upadek nastąpił dopiero na koniec Pierwszej Ery, kiedy to został pokonany przez Valarów w Wojnie Gniewu.

Został usunięty z Ardy, jednak owoce jego działań pozostały. Przetrwały jego wojska oraz niektórzy słudzy, tacy jak Sauron i Zguba Durina.

Mroczny Władca powróci na końcu czasów i poniesie ostateczną klęskę w bitwie Dagor Dagorath.

CiekawostkiEdytuj

  • Jego atrybuty to Grond i Żelazna Korona
  • Był kulawy od czasu walki z Finglofinem
  • Na początku był silniejszy niż Manwë.

Ainurowie
Valarowie Manwë • Ulmo • Aulë • Oromë • Námo (Mandos) • Irmo (Lórien) • Tulkas

Varda • Yavanna • Nienna • Estë • Vairë • Vána • Nessa

Majarowie Eönwë • Ilmarë • Ossë • Uinena • Salmar • Meliana • Ariena • Tilion • Curumo (Saruman) • Olórin (Gandalf) • Aiwendil (Radagast) • Alatar (Morinehtar) • Pallando (Rómestámo)
Siły ciemności
Valarowie Morgoth (Melkor)
Majarowie Sauron • Gothmog • Zguba Durina • Ungolianta • Curumo (Saruman)

Rozpocznij dyskusję Dyskusje o artykule Morgoth

  • Sauron i jego cel

    15 wiadomości
    • To Dagor Dagorath jeszcze nie było?
    • Dagor Dagorath odbędzie się, gdy świat zrobi się stary, straże nad Bramami Nocy zasną i Morgoth ucieknie z Bezczasowej Pustki, korzystaj...

Więcej od Wikii

Losowa wiki