Fandom

Władca Pierścieni Wiki

Mordor

2762strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Flaga Mordoru.gif

Flaga Mordoru

Mordor (sind.Ciemny Kraj)– region w Śródziemiu, którego władcą był Sauron, leżący na wschód od Gondoru i Wielkiej Rzeki Anduiny, na zachód od Rhûnu, na południe od Rhovanionu oraz na północ od Haradu.

PołożenieEdytuj

Mordor Map.jpg

Mapa Mordoru

Mordor z trzech stron był otoczony łańcuchami górskimi: od północy chroniły go Góry Popielne, zaś od zachodu i południa - Ephel Dúath. Najważniejszymi jego punktami była wieża Barad-dûr oraz Góra Przeznaczenia, w której został wykuty Jedyny Pierścień. Głównym wejściem była Czarna Brama położona w przełęczy Cirith Gorgor, za którą otwierała się równina Dagorlad. Istniało jeszcze jedno, sekretne przejście przez przełęcz Cirith Ungol, tuż przy fortecy Minas Morgul.

Mordor2.jpg

Mordor w trylogii Władca Pierścieni Petera Jacksona

RegionyEdytuj

Kraj Saurona składał się z trzech głównych części: gór tworzących wielki mur, płaskowyżu Gorgoroth i równiny Lithlad (Popielna Równina). Były to suche elementy krajobrazu. Na północnym skraju Ephel Dúath leżała głęboka okrągła dolina, otoczona stromymi czarnymi urwiskami - Udûn. Mniej więcej po środku płaskowyżu znajdowała się Orodruina. W południowej części Mordoru znajdowało się także słone Morze Núrnen. Większość tej krainy wyglądała bardzo podobnie i mogło się wydawać że niemożliwa jest tam uprawa ziemi. Jednak na Popielnej Równinie warunki były nieco lepsze niż w innych miejscach Mordoru. Niewolnicy Saurona mogli uprawiać tam ziemie.

HistoriaEdytuj

Kraina została opanowana przez Władcę Ciemności 1000 lat po zakończeniu Pierwszej Ery. Rządził tą krainą do czasu, gdy zamieszkał w Númenorze, by tam szerzyć zło. Jednak po upadku wyspy zmuszony był powrócić do swego królestwa. W Drugiej Erze przeciwko Mordorowi wystąpił Ostatni Sojusz Elfów i Ludzi. Wówczas Sauron został zniszczony, zaś jego państwo opustoszało. Przetrwały jednak fundamenty Barad-dûru oraz Orodruina. Pod koniec Trzeciej Ery Władca Ciemności odbudował dawną potęgę. Do walki z nim stanęli ludzie pod dowództwem Aragorna Elessara. Tym razem Sauron został nieodwołalnie zniszczony, podobnie jak jego wieża, Morannon oraz Góra Przeznaczenia, a Mordor stał się lennem Gondoru.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki