FANDOM

Moczary Serech – potężne rozlewiska rzeki Sirion w miejscu w którym wpadał do niej strumień Rivil. Te wyżynne mokradła oddzielały góry Ered Wethrin do Dorthonion. Ograniczały od północnego-wschodu Przełom Sirionu. Miejsce wielu bitew Pierwszej Ery.

Historia Edytuj

Pierwszą znaną bitwą na moczarach jest pogoń za orkami która rozegrała się po bitwie Dagor-nuin-Giliath. Celegorm dopadł tu grupę, która walczyła wcześniej z armią Cirdana.

Podczas Dagor Bragollach Finrod został zapędzony na bagna. Tam oddział Barahira zablokował pogoń armii Morgotha dając Finrodowi szansę na ucieczkę do Nargothrondu. Obrona, w której poległo wielu ludzi stała się przyczyną wieloletniej przyjaźni między rodami.

W czasie Nirnaeth Arnoediad (472 PE), Fingon ukrył swoją armię na wschodnich stokach Ered Wethrin. Linia armii Morghota posunęła się aż do miejsca między moczarami a Przełomem Sirionu. Okrócieństwo Morgotha na Gelmirze spowodowało że armia elfów zmiotła armię Morghota, jednak potem podążyli dalej do Thangorodrimu, gdzie Morgoth trzymał główne siły. Bitwa zamieniła się w ucieczkę, a siły Gondolinu dostały się pod ogień Gothmoga na moczarach Serech. Ludzie Húrina i Huora utrzymali linię w oparciu o rzekę Rivil co pozwoliło Turgonowi wrócić do Gondolinu. Podczas tej obrony zginął Huor. Hurin zabił 70 przeciwników zanim został schwytany. W 500 PE Morgoth wypuścił go a on udał się w kierunku Gondolinu. Król Turgon podejrzewał podstęp i nie chciał go wpuścić, wtedy Hurin wykrzyknął "Turgonie, Moczary Serech!"

Więcej z Fandomu

Losowa wiki