Fandom

Władca Pierścieni Wiki

Moczary

2741stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Moczary
Moczary.jpg
Wyobrażenie Moczarów
Lokalizacja Shire, Wschodnia Ćwiartka
Mieszkańcy Hobbici
Oryginalna nazwa Marsh
Inne nazwy Błota

Moczary – nazwa obszaru w Shire, znajdującego się we Wschodniej Ćwiartce.

GeografiaEdytuj

Granicę moczarów tworzyły: Brandywina na wschodzie, Rzeka Graniczna na południu, Leśny Zakątek na zachodzie, natomiast na północy granicą moczarów była droga z Tukonu do Słupków. Na północ od Moczarów znajdowało się Yale. Na terytorium Moczarów nie występowały żadne drzewa, był to teren podmokły, na którym rosły tylko rośliny bagniste, oraz trawy. Tereny te były podmokłe ze względu na bliskie położenie rzek, między innymi Słupianki oraz wielkiej rzeki Brandywiny. Ze względu na bliskość tych rzek, znajdowały się tam żyzne gleby aluwialne, przez co na tym obszarze, najprawdopodobniej, świetnie rozwinęło się rolnictwo, a świadczy o tym między innymi istnienie farmy Maggota. Pola uprawiane przez niziołków były zazwyczaj ogrodzone oraz znajdowały się na nich rowy melioracyjne. Infrastruktura transportowa na tym terytorium była słabo rozwinięta, co było spowodowane niekorzystnym położeniem terenu. W gorące dni zazwyczaj było tam parno, przez co trudno podróżowało się przez ten obszar. Ponadto, często występowały tu mgły, najczęściej przed wieczorem. Ze względu podmokły teren nie budowano tu tradycyjnych smajalów, hobbici mieszkali w zwykłych domach zbudowanych z drewna czy z kamieni.

MiejscowościEdytuj

Na moczarach znajdowały się następujące miejscowości:

HistoriaEdytuj

Moczary było to jedno z najdawniej zamieszkanych terytoriów Shire, ze względu na bliskość mostu na Brandywinie, którym hobbici mieli się zajmować.

W roku 2340 TE, Moczary zostały opuszczone przez Gorhendada Oldbucka, który przeprawił się za Brandywinę do Buckladnu i został Dziedzicem Bucklandu. Ludność Moczarów żyła w przyjaźni Branduckami mieszkającymi za rzeką, a farmerzy z Moczarów uznawali władzę Dziedzica.

Podczas Wojny o Pierścień przez Moczary wędrował Frodo Baggins, który nie chciał wędrować głównym gościńcem, ze strachu przed czarnymi jeźdźcami. Między innymi, dlatego przeszli obok farmę Maggota.

EtymologiaEdytuj

W oryginale Tolkien do oddania nazwy tej miejscowości użył słowa marish. Słowo to jest to archaizm angielski słowa marsh, które tłumaczy się jako 'podmokłe ziemie'.

CiekawostkiEdytuj

BibliografiaEdytuj

  • J.R.R Tolkien, Lord of the Rings, A Part of the Shire;
  • J.R.R Tolkien, Władca Pierścieni;

Shire

Tukon Tukowa Skarpa • Wielkie Smajale • Withwell

Więcej z Fandomu

Losowa wiki