FANDOM

Disambig.svg
Nazwa tego hasła odnosi się do więcej niż jednego pojęcia. Zobacz ją tutaj - Minas Tirith.

Minas Tirith lub Minas Anor (sin. Wieża Czat, roh. Mundburg) – stolica Gondoru, jedno z największych i najważniejszych miast całego Śródziemia. Bliźniacza wieża Minas Ithil.

HistoriaEdytuj

Miasto zbudowane przez Númenorejskich wygnańców przybyłych do Śródziemia, jako bliźniacza wieża Minas Ithil. Było siedzibą Anáriona, który umieścił w mieście jeden z palantirów, oraz stolicą prowincji Anórien, a później rodu Królów Gondoru i jego Namiestników oraz stolicą Gondoru. Miasto pierwotnie zwane było Minas Anor (sin. Wieża Słońca).

W czasie wojny z Mordorem, stolica Gonodru Osgiliath i Minas Anor były oblegane przez siły Saurona, do czasu odsieczy ze strony Ostatniego Sojuszu Elfów i Ludzi.

Po zakończeniu Wojny z Mordorem, Isildur spędził w Minas Anor całe 2 lata umacniając granice Gondoru, tam też spisał dokument opisujący wygląd i działanie Jedynego Pierścienia. Na pamiątkę poległego brata, Anariona posadził w jego siedzibie, ocalone z Númenoru, sadzonki Białego Drzewa, Białe Drzewo Gondoru od tej chwili stało się symbolem południowego królestw i herbem.

Od czasów króla Ostohera (420 TE), zawiązał się zwyczaj przenoszenia się w lecie do Minas Anor, króla, rodziny królewskiej i dworu, a na pozostałe miesiące do stolicy Osgiliath, tym samy z Minas Anor urządzone letnią rezydencje, Minas Anor zostało w tedy znacznie rozbudowane.

Przez lata było drugim największym miastem Gondour i drugim najważniejszym, aż w 1636 roku TE król Tarondor przeniósł stolice z Osgiliathu do Minas Anor.

Gdy Minas Ithil zostało przejęte przez Upiory pierścienia i nazwane Minas Morgul, miasto zostało nazwane Minas Tirith (Wieżą Czat), jako że od tej pory stało ono na straży, broniąc Gondoru przed złem nadciągającym z Mordoru.

Podczas Wojny o Pierścień pod Minas Tirith rozegrała się Bitwa na Polach Pelennoru, w której udział wzięła część Drużyny Pierścienia.

CharakterystykaEdytuj

Minas Tirith wznosiło się na wysokość czterystu metrów ponad równiną. Zbudowany był na siedmiu poziomach otoczonych białymi murami, główny mur obronny (pierwszy) stworzono z czarnego kamienia podobnego do materiału, z którego zbudowano Orthank. Mur ten nazwano othramem, a w nim znajdowała się Wielka Brama. Za Bramą leżał dziedziniec miasta, a na jego końcu, aż na wysokość siódmego poziomu, wznosiła się skalna ostroga. Ostroga dzieliła każdy z murów (prócz othramu i muru cytadeli) na pół, z jednej połowy poziomu na drugą dostać się można było przez tunel przewiercony przez ostrogę. Każdy krąg miał oddzielną bramę. Wielkie Wrota wychodziły na wschód, druga brama na południe, trzecia na zachód i tak dalej. Za bramą Cytadeli (siódmy poziom) znajdował się plac z fontanną, gdzie rosło Białe Drzewo. W Cytadeli wznosiła się także Biała Wieża Ectheliona. Miała ona pięćdziesiąt sążni (ok. stu metrów), była w niej sala tronowa, pomieszczenia dla straży Cytadeli, ukryta komnata, gdzie przechowywano palantír, oraz wiele innych sal. Tu też zapewne znajdowało się archiwum ze zwojami. Za murami Cytadeli stał pałac królewski, a wokół Placu Wodotrysku inne budynki m.in. Wielka Sala Uczt oraz dom, w którym zamieszkał Gandalf i Pippin w czasie ich pobytu w mieście.

O innych budynkach znajdujących się w stolicy Gondoru wiemy niewiele. Tolkien wymienia starą oberżę przy ulicy Latarników, która to ulica wychodzi na Wielką Bramę. W mieście leżą także domy uzdrowień w szóstym kręgu oraz domy dla posłańców i stajnie dla ich koni (na tym samym poziomie).

Podczas Bitwy na Polach Pelennoru Wielka Brama została zburzona. Po zakończeniu wojny krasnoludy z Ereboru wykonały nową bramę ze stali i mithrilu. Po Wojnie o Pierścień, na początku Czwartej Ery Śródziemia wieża została z powrotem przemianowana na Minas Anor, zaś Minas Morgul zostało zburzone.

Minas
Anor (sin. Wieża Słońca) → Tirith (sin. Wieża Czat)
Ithil (sin. Księżycowa Wieża) → Morgul (sin. Wieża Złych Czarów)
Malloth

Więcej z Fandomu

Losowa wiki