Fandom

Władca Pierścieni Wiki

Minas Morgul

2740stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Minas Morgul
800px-Flag of Minas Morgul.svg.png
Flaga Minas Morgul
Położenie Ephel Dúath, granica Gondoru z Mordorem
Mieszkańcy Gondorczycy (pierwotnie),

Nazgule i orkowie (po upadku)

Typ lokacji Twierdza obronna
Inne nazwy Minas Ithil, Wieża Złych Czarów

Minas Morgul (sin. Wieża Złych Czarów), dawniej Minas Ithil (sin. Księżycowa wieża) – forteca położona w łańcuchu górskim Ephel Dúath na granicy GondoruMordorem zbudowana przez Númenorejczyków. Po upadku stała się siedzibą Nazgûlii, miejscem powszechnie uważanym za przeklęte.

Historia Edytuj

Została wzniesiona przez mieszkańców Gondoru w 3320 roku Drugiej Ery, z polecenia króla Isildura, jako jego osobista siedziba oraz jako bliźniacza wieża do Minas Anor, siedziby jego brata Anariona z którym wspólnie władał Gondorem (później znanej jako Minas Tirith). Położona była w dolinie Gór Cienia przy przełęczy Cirith Ungol, Isildur posadził w twierdzy ocalone przez siebie z Númenor, nasiona Białego Drzewa. Minas Ithil było stolicą prowincji Ithilien, Isildur umieścił w fortecy jeden z Palantirów - Kryształ Minas Ithil.

W 3429 roku Drugiej Ery Minas Ithil zostało zdobyte przez siły Mordoru, a Białe Drzewo ścięte i spalone, jednak i tym razem zanim Isildur razem z rodziną uciekł z twierdzy i zdążył zabrać kilka owoców z drzewa.

Twierdza została odbita przez siły Ostatniego Sojuszu Elfów i Ludzi, po zakończonej wojnie, Minas Ithil znów zostało zamieszkana, stało się jednak również strażnicą pilnującą Mordoru.

Minas Morgul-0.jpg

Widok Ogólny

Z powodu bliskości Mordoru, niestrzeżona forteca została w 2000 roku Trzeciej Ery zaatakowana przez Nazgûli i zdobyta po dwóch latach oblężenia. Nazgûle uczyniły z niej swoją siedzibę, a wtedy miasto zyskało nazwę Minas Morgul - Wieża Czarnoksięska. Wojna o Pierścień uczyniła je opuszczoną i niezamieszkałą fortecą. Kiedy Nazgule przejęły Fortecę ich wódz - Czarnoksiężnik z Angmaru - zasiadł tam na tronie.

Miasto leżało w górnej części doliny nazwanej w 2002 roku Imlad Morgul (sin. Dolina złych czarów). Wypływały z niej zatrute strumienie (między innymi Morgulduina, wpadająca do Anduiny).

Prawdopodobnie w tym mieście zginął ostatni król Gondoru z linii Anáriona, Eärnur, którego Czarnoksiężnik z Angmaru wyzwał na pojedynek w 2043 roku. Eärnur w 2050 roku Trzeciej Ery przyjął wyzwanie i pojechał do Minas Morgul wraz z niewielką świtą. Powszechnie przypuszczano, że zginął tam torturowany.

Minas Morgul.jpg

Brama Minas Morgul w trylogii Władca Pierścieni Petera Jacksona

Obok miasta znajdowały się Kręte Schody, tajna ścieżka do Mordoru przechodząca przez przełęcz Cirith Ungol.

Miasto to widzieli podczas swej wyprawy Frodo Baggins i Samwise Gamgee. Podczas Wojny o Pierścień z Minas Morgul wyszły wojska prowadzone przez Wodza Nazgûli na wojnę z Gondorem.

Po wygranej Wojnie o Pierścień król Elessar kazał zburzyć Minas Morgul z powodu złej sławy, jaką się cieszyło oraz ze względu na jego wcześniejszych mieszkańców – orków oraz Nazgûli. Łąki na Imlad Morgul zostały spalone, a most na Morgulduinie zburzony.

Ciekawostki Edytuj

  • We wczesnym etapie rozwoju Śródziemia, Profesor Tolkien pisał "Morghul".
Minas
Anor (sin. Wieża Słońca) → Tirith (sin. Wieża Czat)
Ithil (sin. Księżycowa Wieża) → Morgul (sin. Wieża Złych Czarów)
Malloth

Więcej w Fandom

Losowa wiki