FANDOM

Meriadok Brandybuck (2982 TE65 CE[1]) zwany Merrym lub też Meriadokiem Wspaniałymhobbit z Shire, członek Drużyny Pierścienia. Po Wojnie o Pierścień rycerz Rohanu oraz pan Bucklandu. Jego najlepszym przyjacielem był jego kuzyn, Peregrin Tuk.

Biografia Edytuj

Młodość Edytuj

Urodził się jako syn Saradoka Brandybuck i Esmeraldy Tuk w 2982 TE. Przyjaźnił się ze swymi kuzynami, Frodo Bagginsem i Pippinem Tukiem, Fredegarem Bolger i Samem Gamgee. Jeszcze przed wyprawą do Rivendell wiedział o Pierścieniu. Wraz z przyjaciółmi stworzył konspirację, która została zdemaskowana przez Froda w Bucklandzie. Merry znał dobrze Bilba, był świadkiem użycia przez niego Pierścienia i jedyną osobą w Shire, oprócz Froda, która wiedziała o istnieniu książki Bilba.

Wojna o Pierścień Edytuj

W Starym Lesie wraz z Pippinem zostali uratowani przez Toma Bombadila, po tym jak wciągnęła ich Stara Wierzba. W Rivendell spędzał czas studiując mapy, co przydało mu się, gdy wraz z przyjacielem zostali oddzieleni od reszty Drużyny. Na Amon Hen porwała go grupa Uruk-hai, na rozkaz czarodzieja Sarumana. On i Pippin uwolnili się, po czym zbiegli do Fangornu. Spotkali się tam z Drzewcem.

Merry był świadkiem zniszczenia Isengardu przez enty. Po przygodzie Pippina z palantírem Meriadok wyruszył wraz z jeźdźcami Rohanu na wojnę. Pomogła mu w tym Éowina, pod imieniem Dernhelm, biorąc go na swego konia. W Bitwie na Polach Pelennoru pomógł jej zgładzić Czarnoksiężnika z Angmaru. W wyniku walki został raniony. Uzdrowił go jednak Aragorn, który wkrótce wstąpił na tron Zjednoczonego Królestwa.

Pobrane (1)

Merry w grze lego władca pierścieni

Po zakończeniu Wojny o Pierścień Meriadok został pasowany na rycerza Rohanu i dostał od Éowiny róg ze skarbca smoka Skata na pamiątkę Dernhelma. Wkrótce po tym wrócił do Shire, gdzie był dowódcą hobbitów w Bitwie Nad Wodą. Po śmierci ojca odziedziczył Buckland. Ożenił się z Estellą Bolger. W 1432 roku został nazwany Meriadokiem Wspaniałym i otrzymał hojne dary od króla Éomera i Éowiny. W 1484 roku złożył swe urzędy i na wezwanie Éomera udał się wraz z Pippinem do Rohanu. Po śmierci króla Riderrmarchii pojechali do Gondoru. Zmarli kilka lat później w Minas Tirith, gdzie zostali pochowani w Rath Dinen – w Grobowcu Królów, wśród najznakomitszych postaci chodzących niegdyś po Śródziemiu.

Etymologia Edytuj

Prawdziwe imię Meriadoka w języku hobbickim brzmiało Kalimac i było skracane na Kali, czyli w westronie 'wesoły', 'radosny'.

Kreacja w adaptacjach Edytuj

W filmowej adaptacji Władcy Pierścieni, w reżyserii Petera Jacksona, Meriadoka zagrał aktor Dominic Monaghan.

Ciekawostki Edytuj

Przypisy Edytuj

  1. Według kalendarze Shire 1382 RS - 1485 RS
Poprzednik:
Saradok Rozrzutny
Dziedzic Bucklandu
10 - 62 CE
Następca:
 ?
Drużyna Pierścienia
Aragorn II | Gandalf | Frodo Baggins | Samwise Gamgee | Meriadok Brandybuck | Peregrin Tuk | Legolas | Gimli | Boromir