Fandom

Władca Pierścieni Wiki

Meriadok Brandybuck

Przekierowano z Meriadoc Brandybuck

2638stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Share

Meriadok Brandybuck (2982 TE - 65 CE[1]) zwany Merrym lub też Meriadokiem Wspaniałymhobbit z Shire, członek Drużyny Pierścienia. Po Wojnie o Pierścień Rycerz Rohanu oraz Pan Bucklandu. Jego najlepszym przyjacielem był jego kuzyn, Peregrin Tuk.

BiografiaEdytuj

MłodośćEdytuj

Urodził się jako syn Saradoka Brandybuck i Esmeraldy Tuk w 2982 TE. Przyjaźnił się ze swymi kuzynami, Frodo Bagginsem i Pippinem Tukiem, Fredegarem Bolger i Samem Gamgee. Jeszcze przed wyprawą do Rivendell, wiedział o Pierścieniu. Wraz z przyjaciółmi stworzył konspirację, która została zdemaskowana przez Froda w Bucklandzie. Merry znał dobrze Bilba, był świadkiem użycia przez niego Pierścienia i jedyną osobą w Shire,oprócz Froda, która wiedziała o istnieniu książki Bilba.

Wojna o PierścieńEdytuj

W Starym Lesie uratował jego i Pippina Tom Bombadil, po tym jak  zostali wciągnięci przez Starą Wierzbę. W Rivendell spędzał czas studiując mapy, co przydało mu się, gdy wraz z przyjacielem zostali oddzieleni od reszty Drużyny. Na Amon Hen porwała go grupa Uruk-hai, na rozkaz czarodzieja Sarumana. On i Pippin uwolnili się, po czym zbiegli do Fangornu. Spotkali się tam z DrzewcemGandalfem, ale nie szarym, lecz Gandalfem Białym (tak naprawdę to ten sam ale ,,Biały" był odrodzony po spadnięciu z mostu Khazad-Dum w Morii).

Merry był świadkiem zniszczenia Isengardu przez Enty. Po przygodzie Pippina z palantirem, Meriadok wyruszył wraz z jeźdźcami Rohanu na wojnę. Pomogła mu w tym Éowina, pod imieniem Dernhelm, biorąc go na swego konia. W Bitwie na Polach Pelennoru pomógł jej zgładzić Czarnoksiężnika z Angmaru. W wyniku walki został raniony. Uzdrowił go jednak Aragorn, który wkrótce wstąpił na tron Zjednoczonego Królestwa.

Pobrane (1).jpg

Merry w grze lego władca pierścieni

Po zakończeniu Wojny o Pierścień Meriadok został pasowany na rycerza Rohanu i dostaje od Eowiny róg ze skarbca smoka Skata na pamiątkę Dernhelma. Wkrótce po tym wrócił do Shire, gdzie był dowódcą hobbitów w Bitwie Nad Wodą. Po śmierci ojca odziedziczył Buckland. Ożenił się z Estellą Bolger. W 1432 roku zostaje nazwany Meriadokiem Wspaniałym i otrzymuje hojne dary od króla Éomera i Eowiny. W 1484 roku  składa swe urzędy i na wezwanie Éomera udaje się wraz z Pippinem do Rohanu. Po śmierci króla Riderrmarchii jadą do Gondoru. Zmarli kilka lat później w Minas Tirith, gdzie zostali pochowani w Rath Dinen -  w Grobowcu Królów, wśród najznakomitszych postaci chodzących niegdyś po Śródziemiu.

Etymologia Edytuj

Prawdziwe imię Meriadoka w języku hobbickim brzmiało Kalimac i było skracane na Kali czyli w Westronie 'wesoły', 'radosny'.

Kreacja w adaptacjachEdytuj

W filmowej adaptacji Władcy Pierścieni, w reżyserii Petera Jacksona, Meriadoka zagrał aktor Dominic Monaghan.

CiekawostkiEdytuj

PrzypisyEdytuj

  1. Według kalendarze Shire 1382 RS - 1485 RS
Poprzednik:
Saradok Rozrzutny
Dziedzic Bucklandu
10 - 62 CE
Następca:
 ?
Drużyna Pierścienia
Aragorn II | Gandalf | Frodo Baggins | Samwise Gamgee | Meriadok Brandybuck | Peregrin Tuk | Legolas | Gimli | Boromir

Więcej w Fandom

Losowa wiki