FANDOM

Mablung (Mablung Ciężka Ręka, Langumá) – elf; kapitan i strażnik króla Thingola w Pierwszej Erze.

Historia Edytuj

Obok Belega, swojego przyjaciela, był on jednym z największych kapitanów elfów z Doriathu. Razem reprezentowali królestwo na święcie Mereth Aderthad w 20 PE. Często też potem przebywali razem poza murami chroniąc Doriath. Brali udział też w Polowaniu na wilka, który odgryzł rękę Berena trzymającego Silmarillion. Belen i Mablung byli też jedyną dwójką elfów z Doriath biorących udział w Nírnaeth Arnoediad.

Wyprawa do Nargothrondu Edytuj

Gdy Morwena opuściła Doriath i udała się w kierunku Nargothrondu szukać Turina, Thingol, król Doriathu polecił Mablungowi, aby udał się za żoną Hurina wraz z najlepszymi strażnikami pogranicza królestwa. Mablung objął dowództwo nad oddziałem i miał w ukryciu podążać za Morweną i ją chronić. Dodatkowo Thingol rozkazał mu, aby zabrał jak najwięcej informacji na temat sytuacji z królestwa Nargothrondu, będącego teraz pod władzą Glaurunga.

Mablung jechał za Morweną przez cały Doriath, aż do Sirionu. Morwena nie znając tamtejszej drogi straciła orientację, więc Mablung zdecydował się ujawnić wraz ze swoją kompanią. Namawiał ją do powrotu, jednak jej silny sprzeciw spowodował, że od tego momentu podróżowali razem, a całą wyprawą zarządzał Mablung.

Udali się ku Stawom Półmroku, gdzie w nocy przeprawili się przez rzekę na promie, wychodząc z Obręczy Meliany. Tam okazało się, że do grupy dołączyła Niënor. Mablung nie był z tego zadowolony, ale wykonując rozkaz swojego króla dalej chronił Morwenę, jednak polecił jej, że nie może oddalać się od oddziału.

Poruszali się powoli i ostrożnie w stronę Nargothrondu przez wielkie pustkowie. Po trzech dniach wędrówki dotarli Narogu tuż przy wzgórzach Taur-en-Faroth. Będąc już tak blisko miasta Mablug prosił Morwenę aby zawrócili, jednak ta nie chciała słuchać. Miał kobietom za złe, że postępują nierozważnie. W rozmowie powiedział im, że zostawi je na Amon Ethir, a on wraz z grupą zwiadowców uda się do grodu.

Gdy znaleźli się na wzgórzu, Mablung z daleka dostrzegł zniszczone miasto Nargothrond, jednak nie widział stamtąd ani orków ani smoka. Wziął ze sobą dwudziestu elfów i zaczął skradać się do miasta, gdzie dostrzegł zniszczony most. Po chwili namysłu zdecydował się dostać do miasta po ruinach mostu. Wtedy z miasta wyszedł Glaurung i ogień ze swojego pyska skierował w wody Narogu, powodując wielką mgłę. Mablung skrył się wśród kamieni, a gdy smok go minął, wszedł do ruin Nargothrondu.

Dogłębnie przeszukał wszystkie sale miasta jednak nie znalazł tak żadnej żywej osoby. Obawiając się powrotu smoka postanowił wyjść z miasta, skąd zobaczył zarys Glaurunga tuż przy Amon Ethir. Gdy przeprawiał się przez Naróg do miasta zaczął dochodzić Glaurung, a Mablung starał się skryć przed nim wśród kamieni. Gdy potwór Morgotha miał już wchodzić do miasta, odwrócił się i rzekł do Mablunga, aby ten poszedł na wzgórze Amon Ethir.

Dalsze lata Edytuj

Po powrocie Mablunga okazało się, że Morwena i Nienor zaginęły. Mablung prosił króla o dymisję z powodu niewywiązania się z obowiązków, jednak król odmówił. W końcu dowiedział się, że smok przebywa w Brethil. Tam dowiedział się zabiciu smoka i o klątwie, która doprowadziła Nienor do rzucenia się w przepaść.

Mablung zginął podczas Bitwy Tysiąca Jaskiń w Menegroth w 503 PE broniąc skarbca przed krasnoludami z Nogrodu.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki