FANDOM

Lithlad (sin. Popielna Równina) – równina, leżąca na południu Mordoru, w części zwanej później Nurn.

Lithlad otoczony był od zachodu i południa łańcuchami górskimi, co powodowało skraplanie się wilgotnych mas powietrza płynących znad Belegaeru, na północy teren wznosił się w kierunku Gorgoroth, natomiast od wchodu wychodził w całości na tereny otwarte. Mniej więcej w centrum Lithlad leżało rozległe, zasolone Morze Nurnen, do którego spływały cztery rzeki - mając swoje ujścia z czterech stron świata.

W przeciwieństwie do Płaskowyżu Gorgoroth, warunki w Lithald były nieco lepsze. Tamtejszy wpływ swoistych skał był mniejszy, a erozja większa. Dostatecznie wyerodowane skały mogły w przyszłości stworzyć żyzną glebę. Choć panował tu półpustynny klimat, wulkaniczne tufy mogły pomóc w utrzymaniu wody (tuf zmniejsza parowanie i jest bardzo efektywnym nawozem). Wszystko w ostateczności pozwalało na uprawę ziemi przez niewolników i dostarczanie żywności wojskom Saurona stacjonujących na północy Mordoru.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki