Fandom

Władca Pierścieni Wiki

Lámatyávë

2741stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Lámatyávë (qya. smak dźwięku) – określenie dotyczy języka elfickiego, ale także z samoświadomością elfa, szczególnie ważną w wieku dorastania. Piękno słów i nazw nie dotyczyło jedynie samego brzmienia, lecz wiązało się z głęboką prawdą o przedmiocie lub zjawisku. Słowa nawiązywały do siebie przez pochodzenie i podobne brzmienie. Dojrzały, kulturalny elf, szczególnie Noldor, posiadał głęboką świadomość używanych słów, ale jednocześnie samego siebie, swoje indywidualnego dojrzałego smaku. Pojęcie oznaczało prawdopodobnie też posiadanie wizji drogi życiowej, znajomość talentów. Elf, który rozumiał piękno, i potrafił je świadomie używać stawał się dojrzały. Z tej przyczyn poczucie Lámatyávë było podstawą do nadania sobie samemu specjalnego imienia tzw "kilmessë" ogłaszanego na ceremonii essecilmë.

Ciekawostki Edytuj

  • Dla Tolkiena wyczucie piękna mowy było niezwykle istotne. Jedna z pierwszych jego prac to "Cellar door" - w którym ukazuje piękno niektórych słów i określeń. Kierował się nim też przy opracowywaniu języka a w szczególności nazw w Śródziemiu.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki