FANDOM

Lámatyávë (qya. smak dźwięku) – określenie dotyczy języka elfickiego, ale jest także związane ze samoświadomością elfa, szczególnie ważną w wieku dorastania. Piękno słów i nazw nie dotyczyło jedynie samego brzmienia, lecz wiązało się z głęboką prawdą o przedmiocie lub zjawisku. Słowa nawiązywały do siebie przez pochodzenie i podobne brzmienie. Dojrzały, kulturalny elf, szczególnie Ñoldor, posiadał głęboką świadomość używanych słów, ale jednocześnie samego siebie, swojego indywidualnego, dojrzałego smaku. Pojęcie oznaczało prawdopodobnie też posiadanie wizji drogi życiowej, znajomość talentów. Elf, który rozumiał piękno, i potrafił go świadomie używać, stawał się dojrzały. Z tej przyczyn poczucie Lámatyávë było podstawą do nadania sobie samemu specjalnego imienia tzw. "kilmessë" ogłaszanego na ceremonii Essecilmë.

Ciekawostki Edytuj

  • Dla Tolkiena wyczucie piękna mowy było niezwykle istotne. Jedna z pierwszych jego prac to "Cellar door", w którym ukazuje piękno niektórych słów i określeń. Kierował się nim też przy opracowywaniu języka, a w szczególności nazw w Śródziemiu.