Fandom

Władca Pierścieni Wiki

Kryształ Orthanku

2735stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Palantir i saruman.jpg

Saruman używający palantiru

Kryształ Orthanku – jeden z trzech palantirów północy. Mniejszy z kryształów był zorientowany tylko w jedną stronę, wschodnią (w inne nie działał, choć osoba o silnej woli mogła zmusić kryształ do patrzenia w bok i skupienia pola widzenia).

HistoriaEdytuj

Został przywieziony do Śródziemia przez Elendila i jego syna w Drugiej Erze.

Do utraty Minas Ithil wykorzystywany często, potem z obawy o możliwy kontakt z Sauronem nie wykorzystywano go. Gondor ubożał, i tylko nieliczna garstka interesowała się zdobywaniem wiedzy i szerokimi kontaktami ze światem. Kryształ lekceważony spoczywał w wieży. Wkrótce wieżę zamknięto a klucze oddano Sarumanowi w 2579 TE. Namiestnik Baren nawet jeśli pamiętał o istnieniu kryształu, to wierzył że będzie on podlegał najbardziej zaufanym osobom - czyli Radzie.

Od tego czasu kryształ badał i używał Saruman w tajemnicy przed resztą Rady. Gdy dowiedział się o nim Gandalf stało się dla niego jasne wiele spraw dotyczących zarówno Sarumana jak i Denethora. Po złamaniu mocy Sarumana, czarodziej zamknął się w wieży. Doszło jednak do potyczki słownej z Gandalfem. Podczas niej Grima, nieświadomy mocy kryształu rzucił nim w dół, lecz wahając się kogo nienawidzi bardziej nie trafił ani Sarumana ani Gandalfa. Po tym wydarzeniu Gandalf zabrał kryształ ale Pippin pragnął go zobaczyć. Podczas snu Gandalfa przypadkowo (lub kierowany wolą Saurona) nawiązał kontakt z Mrocznym Władcą. Kryształ był jeszcze raz użyty przez Aragorna, tym razem świadomie ujawniając swoje pochodzenie i miecz. Spowodowało to, że Sauron zwrócił swoje oko na niego zamiast na Mordor, co dało Frodowi i Samowi szansę na wypełnienie misji.

Po skończonej wojnie kryształ spoczął w pałacu królewskim.

Ciekawostki Edytuj

W adaptacjach filmowych miał 10 - 15 cm średnicy, lecz w rzeczywistości wynosiła jedną stopę.

Palantíry

Kryształy poza Śródziemiem
Kryształ Avallonë • Inne nieznane
Kryształy w Śródziemiu
Kryształy w Arnorze Kryształ Elendila (Kryształ Elostirion) • Kryształ Annúminas • Kryształ Amon Sûl
Kryształy w Gondorze Kryształ Osgiliath (najsilniejszy w Śródziemiu) • Kryształ Orthanku (Kryształ Sarumana) • Kryształ Minas Ithil (Kryształ Saurona) • Kryształ Anoru (Kryształ Denethora)

Więcej w Fandom

Losowa wiki