FANDOM

Król Númenoru – tytuł monarszy władców Númenoru. Wszyscy królowie pochodzili z bocznej gałęzi rodu Hadora (dynastii Elrosa), której protoplasta wstąpił na tron Numenoru pod tytułem - Tar-Minyatur.

Zakres władzy i prawa sukcesji tronu.Edytuj

Władza Królów miała charakter monarchii absolutnej - król nie tylko stanowił prawo, ale podejmował również najważniejsze decyzje w państwie; był również najwyższym kapłanem; posiadał jednak doradców zebranych w Radzie Berła.

Początkowo, od abdykacji drugiego króla - Vardamira, przyjął się zwyczaj, że urzędujący król zrzeka się tronu na rzecz potomka, kiedy czuje, że już dłużej nie jest w stanie sprawnie zarządzać królestwem. Ten zwyczaj jednak porzucony został za panowania trzynastego króla, Tar-Atanamira. Odtąd królowie oficjalnie panowali aż do śmierci, choć pod koniec ich życia faktyczną władzę sprawowali ich następcy bądź kanclerze.

W historii Númenoru występują również cztery tytularne, a trzy faktycznie Królowe Númenoru. Pozwoliła na to modyfikacja systemu dziedziczenia w 892 roku Drugiej Ery, której dokonał Tar-Aldarion. Odtąd odziedziczyć tron mogła najstarsza córka władcy, o ile nie miał on żyjących męskich potomków, pod tym jednak warunkiem, że obejmująca tron królowa wyjdzie za mąż w określonym czasie. Jeśli by do tego nie doszło, lub gdyby umarła bezpotomnie, władza przeszła by na jej najbliższego krewnego płci męskiej. Ostatniej modyfikacji prawa sukcesji dokonał Tar-Súrion. Odtąd tron bezwarunkowo dziedziczył, niezależnie od płci, najstarszy potomek króla.

Imiona KrólówEdytuj

Imiona królów Númenoru zapisywane były w Zwojach Królewskich w podwójnej postaci - w języku quenejskim i adûnaickim (języku Númenoru). Imiona w quenyi były oficjalnymi królewskimi imionami, poprzedzonymi przedrostkiem Tar- (z quen. wysokiszlachetny). Posiadali je wszyscy władcy, mimo, że dwudziesty król - Ar-Adûnakhôr (przedrostek Ar- z adûn. królewski), koronował się jedynie pod imieniem adûnaickim i zwyczaj ten kontynuowali wszyscy jego następcy.

Insygnia władzyEdytuj

Atrybutami władców Númenoru było Berło Númenoru i miecz Aranrúth. O ile nie ma wzmianek o koronie królewskiej, o tyle wiadomo, że w którymś momencie zaczęli nosić diadem ozdobiony białym klejnotem w kształcie gwiazdy, co nawiązywać miało z pewnością do jednej z nazw wyspy - Ellena (quen. Ku Gwiazdom).

Lista królów NúmenoruEdytuj

Jest to lista wszystkich władców Númenoru, z wyjątkiem Uzurpatora Herucalmo, który koronował się na króla pod imieniem Tar-Anducal. Był mężem prawowitej władczyni, Tar-Vanimeldë, i był jej regentem, jako że królowa nie była zainteresowana zbytnio sprawami kraju. Po jej śmierci przejął władzę, odsuwając od tronu swojego syna Tar-Alcarina, który przejął rządy dopiero po śmierci ojca. 

Wszystkie daty dotyczą Drugiej Ery.

  1. Elros (quen. Tar-Minyatur; adûn. Indilzar). Panował w latach 32 - 422.
  2. Vardamir Nólimon - zrzekł się tronu zaraz po objęciu władzy w 422 roku.
  3. Tar-Amandil (adûn. Ar-Aphanuzîr), 442 - 590r.
  4. Tar-Elendil (adûn. Ar-Nimruzîr), 590 - 740r.
  5. Tar-Meneldur Írimon, 740 - 883r. Był młodszym bratem Silmariën, która zapoczątkowała linię Książąt Andúnië, od których wywodził się Isildur i Aragorn.
  6. Tar-Aldarion Anardil (adûn. Ar-Balkumagân), 883 - 1075r.
  7. Tar-Ancalimë, 1075 - 1280r. Pierwsza Królowa Númenoru.
  8. Tar-Anárion, 1280 - 1394r.
  9. Tar-Súrion, 1394 - 1556r.
  10. Tar-Telperiën, 1556 - 1731r. Druga Królowa Númenoru. Zmarła bezdzietnie.
  11. Tar-Minastir, 1731 - 1869r. Bratanek królowej Tar-Telperiën.
  12. Tar-Ciryatan, 1869 - 2029r.
  13. Tar-Atanamir Wielki, 2029 - 2221r.
  14. Tar-Ancalimon, 2221 - 2386r.
  15. Tar-Telemmaitë, 2386 - 2526r.
  16. Tar-Vanimeldë, 2526 - 2637r. Trzecia Królowa Númenoru.
  17. Tar-Alcarin, 2657 - 2737r.
  18. Tar-Calmacil (adûn. Ar-Belzagar), 2737 - 2825r. Pierwszy władca, który używał oficjalnie imienia w obu językach.
  19. Tar-Ardamin (adûn. Ar-Abattarîk), 2825 - 2899r.
  20. Ar-Adûnakhôr (quen. Tar-Herunúmen), 2899 - 2962r.
  21. Ar-Zimrathôn (quen. Tar-Hostamir), 2962 - 3033r.
  22. Ar-Sakalthôr (quen. Tar-Falassion), 3033 - 3102r.
  23. Ar-Gimilzôr (quen. Tar-Telemnar), 3102 - 3177r.
  24. Tar-Palantir (adûn. Ar-Inziladûn), 3177 - 3255r. Dzięki naukom swojej matki pragnął powrócić do tradycji przodków. Przywrócił wiele obrzędów ku czci Valarów i pragnął odnowić przyjazne stosunki z Elfami. 
  25. Ar-Pharazôn (quen. Tar-Calion), 3255 - 3319r. Nie był prawowitym następcą tronu. Zmusił do ślubu swoją kuzynkę Míriel, córkę Tar-Palantira i faktyczną dziedziczkę. Po śmierci teścia ogłosił się królem, a Tar-Míriel zmieniła imię na Ar-Zimraphel. To jego wyprawa do Amanu tak rozzłościła Valarów, że postanowili zatopić Númenor i ostatecznie ukryć Valinor.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki