Fandom

Władca Pierścieni Wiki

Kowal z Podlesia Większego

2742strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Kowal z Podlesia Większego.png
Kowal z Przylesia Wielkiego

Smith of Wootton Major

Autor John Ronald Reuel Tolkien
Gatunek fantasy
Miejsce wyd. Wielka Brytania
Język oryginalny angielski
Data I wyd. 1967
Data I pl wyd. 1997

Kowal z Przylesia Wielkiego lub Kowal z Podlesia Większego (ang. Smith of Wootton Major) – opowiadanie J. R. R. Tolkiena, którego akcja dzieje się poza Śródziemiem. Ma charakter typowej baśni dla dzieci. Opowieść wchodzi w skład Opowieści z Niebezpiecznego Królestwa.

HistoriaEdytuj

Książka stanowiła próbę wytłumaczenia słowa faerie za pomocą krótkiej historyjki o kucharzu i jego cieście. Miała być częścią przedmowy Tolkiena do bajki George'a MacDonalda, pt. The Golden Key, jednak pomysł pisarza przeobraził się w pełną opowieść. Oryginalny tytuł miał brzmieć Wielkie Ciasto (The Great Cake), lecz został zmieniony na Kowal z Przylesia Większego (Smith of Wootton Major), stanowiący odniesienie do prac P.G. Wodehouse'a. Pierwsza publikacja miała miejsce w bożonarodzeniowym wydaniu magazynu Redbook 23 listopada 1967 w Nowym Jorku. Ilustracje Pauline Baynes pojawiły się dopiero w wersji książkowej.

W Polsce opowiadanie bywało publikowane w zbiorze wraz z nowelą Rudy Dżil i jego pies, do której ilustracje również wykonała Pauline Baynes. Jednak obu historii, poza postacią autora, nic nie łączy. 

Związek ze ŚródziemiemEdytuj

Opowieść nie ma związku ze Śródziemiem, z wyjątkiem motywu czarodziejskiego podróżnika, który udaje się do krainy znajdującej się poza realnym światem i która znajduje się zazwyczaj poza zasięgiem śmiertelników (w ten sposób Kowala można porównać do Berena dostającego się do królestwa Doriath lub do Eärendila podróżującego do Amanu.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki