Fandom

Władca Pierścieni Wiki

Kowal Kowalczyk

2740stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Ten artykuł dotyczy elementów książki Opowieści z Niebezpiecznego Królestwa

Jego treść nie jest powiązana z Legendarium.

Kowal Kowalczyk.jpg

Kowal autorstwa Alana Lee

Kowal Kowalczyk (ang. Smith Smithson), w Krainie Czarów zwany Gwiaździstym (ang. Starbrow) – kowal z Przylesia Wielkiego, mąż Nell, ojciec Neda i Nan, główny bohater opowiadania J. R. R. Tolkiena Kowal z Przylesia Wielkiego.

Kowalczyk był synem kowala i nieznanej kobiety z Przylesia Wielkiego. W wieku niespełna 10 lat wziął udział w Uczcie Grzecznych Dzieci i miał okazję skosztować kawałek tortu przygotowanego przez Nokesa i Alfa. Szczęśliwie nieświadomy odnalazł w nim i połknął Gwiazdkę z Krainy Czarów, włożoną do ciasta przez kucharzy wyjątkowo jako dwudziesty piąty upominek możliwy do znalezienia. Od tego czasu Gwiazdka zagościła na jego czole i chłopiec zaczął odbywać podróże do Zaczarowanej Krainy. Także od tego dnia pod wpływem magicznego przedmiotu głos chłopca zaczął stawać się co raz piękniejszy, toteż ludzie lubili go słuchać, zwłaszcza gdy śpiewał w kuźni podczas pracy. 

Gdy dorósł zastąpił ojca na stanowisku kowala w wiosce, ożenił się z Nell, którą znał od dzieciństwa i doczekał się z nią dwójki dzieci: chłopca Neda oraz dziewczynki Nan. Szybko zasłynął w całej okolicy jako wspaniały rzemieślnik, przewyższając w umiejętnościach kowalskich nawet swojego ojca. "Cieszył się sławą najlepszego kowala od Dalekiego Easton po Zachodnią Puszczę."

Kowal dużo podróżował, nieraz wyruszając załatwiać różne zlecenia, jednak najczęściej potajemnie przechadzał się po Krainie Czarów. Dzięki posiadanej przez siebie Gwiazdce zawsze był tam mile widziany i ochraiany przez nieznane siły. Podczas swoich kolejnych wizyt w Czarodziejskiej Krainie zaczął wędrować co raz bardziej w jej głąb. Pierwszą poważną przygodę przeżył nad Morzem Bezwietrznych Sztormów, gdzie był świadkiem przybicia okrętu elfich żeglarzy, w dodatku uzbrojonych. Śmiertelnik przeraził się i nigdy więcej tam nie wrócił. W czasie kolejnej podróży napotkał Królewskie Drzewo "sięgające niebios, niczym wieża nad wieżami". Jednak nigdy więcej już go nie ujrzał. Podczas kolejnej podróży, tym razem w Zewnętrzne Góry Kowal trafił do głębokiej doliny z jeziorem pośrodku, które pokryte było nieznaną mu substancją. Gdy dotknął tafli wietrzyk przemienił się w huragan i gdyby nie brzoza, której się chwycił, prawdopodobnie by zginął. Następną podróż odbył w Wewnętrzne Góry oraz otaczaną przez nie Dolinę Wiecznego Poranka, gdzie spotkał tańczące dziewczęta z, nie wiedząc o tym, Królową na czele, od której otrzymał Wieczny Kwiat, od tej chwili przekazywany z pokolenia na pokolenie w rodzinie Kowala.

12 lat później podczas wizyty w Krainie Czarów rzemieślnik został zaprowadzony przed obliczę Królowej, która poleciła mu odnaleźć Króla, by Kowal przekazał mu wiadomość. Nie wiedząc gdzie ma szukać władcy zaczął kierować się ku granicom Czarodziejskiej Krainy. Wtedy spotkał nieznajomego, w którym wkrótce poznał Alfa Czeladnika. Ten poinformował go, że nadszedł czas, by oddał Gwiazdkę innej osobie. Początkowo zmieszany Kowal dowiedział się od Alfa, że pierwszym śmiertelnikiem w Krainie Czarów, który następnie przyniósł Gwiazdkę do Przylesia Wielkiego, był Mistrz Kucharski Jeździec, będący dziadkiem Kowala. To przekonało go do oddania magicznego przedmiotu kolejnemu właścicielowi, na którego wspólnie z Alfem wybrał Tima z Miastka, wnuka Nokesa. Wtedy Alf ujawnił się i Kowal poznał w nim Króla. Obaj jednak utrzymywali to w tajemnicy. Po tym wydarzeniu Kowal w końcu powrócił do domu, gdzie zastał swojego syna i opowiedział mu wszystkie jego przygody w Zaczarowanej Krainie. Także pokazał synowi zaczarowane dzwonki, które miał zamiar sprezentować małemu Timowi na jego urodziny. Wkrótce nadszedł czas Uczty Grzecznych Dzieci, podczas której Gwiazdka szczęśliwe trafiła do Tima, który od tej pory stał się jej nowym właścicielem, a Kowal wraz synem zajęli się swoim warsztatem kowalskim.

BibliografiaEdytuj

  • J. R. R. Tolkien, Opowieści z Niebezpiecznego KrólestwaKowal z Przylesia Wielkiego, przeł. Cezary Frąc, Wydawnictwo Amber, Warszawa 2012, ISBN 978-83-241-4385-6
  • J. R. R. Tolkien, Kowal z Podlesia Większego, przeł. Maria Skibniewska, Wydawnictwo Amber, Warszawa 1997, ISBN 83-7169-513-6

Więcej w Fandom

Losowa wiki