FANDOM

Jezioro golluma

Jaskinia Golluma – jaskinia pod Górami Mglistymi. Przez długi czas ukrywał się tam Sméagol.

Znajdowała się głęboko pod Wysoką Przełączą i leżącym pod nią miastem goblinów. Była na tyle duża, że mieściło się w niej podziemne jezioro, a na nim mała wysepka, na której mieszkał stwór. Woda była lodowata. W jaskini mieściło się wiele form skalnych np. stalaktyty i stalagmity.

W niej właśnie ukrywał się Gollum po opuszczeniu terenów hobbitów w Dolinie Anduiny w 2470 TE. Orkowie zamieszkujący miasto goblinów natknęli się na jaskinie Golluma drążąc swoje tunele głęboko pod ziemią, lecz nie zapuszczali się tam często, gdyż ten polował również na nich. Gdy stwór zamieszkiwał jaskinię, żywił się rybami z jeziora i czasem zbłąkanymi orkami. Prawdopodobnie pod wpływem ciemności panujących w jaskini Gollumowi powiększyły się oczy. W lipcu 2941 roku TE znalazł się tam Bilbo Baggins i po turnieju zagadek uciekł z tuneli goblinów razem z Pierścieniem. Wściekły Gollum w 2944 TE opuścił na zawsze kryjówkę w poszukiwaniu zguby.