Wikia

Władca Pierścieni Wiki

John Ronald Reuel Tolkien

Dyskusja0
1680stron na
tej wiki

Przekierowano z J. R. R. Tolkien

J.R.R. Tolkien
Imię i nazwisko John Ronald Reuel Tolkien
Data Urodzenia 3 stycznia 1892
Miejsce Urodzenia Bloemfontein w Oranii
Data Śmierci 2 września 1973
Miejsce Śmierci Bournemouth w Anglii
Zawód pisarz, filolog języka angielskiego, prozaik i poteta
Największe dzieła Władca Pierścieni, Hobbit czyli tam i z powrotem

John Ronald Reuel Tolkien (ur. 3 stycznia 1892 roku w Bloemfontein w Oranii, zm. 2 września 1973 roku w Bournemouth w Anglii) - angielski pisarz, filolog języka angielskiego, prozaik i poeta, najbardziej znany jako autor Hobbita i Władcy Pierścieni. Ojciec Christophera Tolkiena oraz dziadek Simona Tolkiena, którzy podobnie jak on studiowali w Oxfordzie.Od połowy lat 60. twórczość Tolkiena stała się obiektem kultu, najpierw w USA , później zaś na całym niemal świecie. Niezwykłą popularność Władcy Pierścieni ugruntowała mistrzowska ekranizacja Petera Jacksona.

DzieciństwoEdytuj

Kiedy miał rok, został ukąszony przez tarantulę. Według samego Tolkiena nie zaczął się na skutek tego wydarzenia bać pająków, ale olbrzymie, jadowite pająki pojawiają się wielokrotnie w jego dziełach. W 1895 roku Tolkien przyjechał z matką, która niezbyt dobrze znosiła afrykański klimat i młodszym bratem Hilarym (ur. 1894) do Birmingham w Anglii, do swojej rodziny. Nawiązał dość bliski kontakt z jej ojcem, Johnem Suffieldem i czuł się mocniej związany z rodziną Suffieldów. Przyczyniła się do tego także śmierć ojca, zmarłego z powodu ciężkiego wewnętrznego krwotoku, 15 lutego 1896, a pół roku później, zdruzgotanego śmiercią syna, drugiego dziadka młodego Johna Ronalda, Johna Benjamina Tolkiena. Śmierć Arthura Tolkiena spowodowała poważne problemy finansowe jego żony i synów. Mabel Tolkien wyprowadziła się wtedy do Sarehole Mill na przedmieściach Birmingham, w okolicę wówczas jeszcze nietkniętą przez przemysł. Kolejne cztery lata dzieciństwa Tolkien spędził właśnie w tej wiejskiej idylli, która stała się później inspiracją dla Shire, części jego mitycznego świata. Tutaj usłyszał też po raz pierwszy słowo gamgee, w miejscowym dialekcie oznaczające watę, i wykorzystał je potem jako nazwisko jednego z hobbitów w swoim głównym dziele Władca Pierścieni.Matka Tolkiena, która w roku 1899 wbrew woli rodziców i teściów przeszła na katolicyzm, wychowała dzieci w duchu tego wyznania, co miało duży wpływ na życie i twórczość pisarza.Mabel Tolkien sama uczyła synów, w szczególności języków (łaciny i francuskiego). Tolkien umiał czytać w wieku czterech lat i wcześnie wykazywał zdolności językowe; lubił też rysować, nie interesowała go natomiast gra na pianinie. Mabel zapoznała go także z książką Lewisa Carolla Alicja w Krainie Czarów, z legendą o Królu Arturze oraz z bajkami Andrew Langa, w których to po raz pierwszy usłyszał o nordyckich sagach o Balmungu.Między 1900 a 1902 wielokrotnie przeprowadzał się po Birmingham, najpierw do dzielnicy Moseley (którą Tolkien zapamiętał jako "okropną), potem do King's Heath, gdzie poprzez dziwne napisy na węglarkach przejeżdżających za jego domem po raz pierwszy natknął się na język walijski, który go zaintrygował do tego stopnia, by odnaleźć książki w tym języku, z których wszakże nic nie zrozumiał. Potem ostatecznie przeprowadził się do Edgbaston. Ponieważ wszystkie te miejsca charakteryzowały się miejską atmosferą, naznaczone wiejskim życiem dzieciństwo Tolkiena należało już wówczas do przeszłości. Był to też okres, w którym Tolkien często zmieniał szkoły: najpierw został przyjęty do King Edward's School, w 1902 roku przeniósł się do St. Philips Grammar School, aby w rok później wrócić do King Edward's z przyznanym stypendium. Tam dzięki mocno zaangażowanemu nauczycielowi, George'owi Brevertonowi, oprócz klasycznej łaciny i greki, zainteresował się też historią języka angielskiego; Breverton zachęcał uczniów do używania starych angielskich słów i czytał im dawne dzieła w języku średnioangielskim, m.in. Chaucera. 14 listopada 1904 roku matka dwunastoletniego Tolkiena zmarła po sześciodniowej śpiączce cukrzycowej. Wywarło to duży wpływ na jego charakter i stosunek do religii.

Drzewo genealogiczneEdytuj

Mabel Suffield
 
Arthur Reuel Tolkien

Edith Bratt
 
J.R.R. Tolkien
 
Hilary Tolkien
 
Magdalen Matthews

John Tolkien
 
Michael Tolkien
 
Faith Faulconbridge
 
Christopher Tolkien
 
Baillie Tolkien
 
Priscilla Tolkien

Simon Tolkien

Adam Tolkien
 
Rachel Tolkien

TwórczośćEdytuj

CiekawostkiEdytuj

  • Ciekawostką na temat pisarza jest data jego śmierci, rok 1973. Niby nic ciekawego, ale spójrzmy jak w książce wymienia pierścienie: 3 pierścienie dla królów elfów pod otwartym niebem, 7 dla władców krasnali w ich kamiennych pałacach, 9 dla śmiertelników, ludzi śmierci podległych, 1 dla Władcy Ciemności na czarnym tronie... Czytając te liczby od tyłu otrzymamy, ciąg liczb 1973, rok śmierci Tolkiena.
  • Michael, syn pisarza, gdy wstąpił do wojska w rubryce 'zawód ojca' podał czarodziej (ang. wizard).
  • Pisarz był zapalonym graczem w rugby. Przez swe hobby miał złamany nos i przecięty język.
  • Tolkien miał dość dziwne poczucie humoru. Zdarzyło się, że sprzedawczyni w sklepie wraz z bilonem podał sztuczną szczękę. Innym razem wybiegł na swego sąsiada w hełmie i z toporem krzycząc coś po nordycku. Na studiach w Oksfordzie ukradł raz autobus by wraz z przyjacielem zrobić sobie przejażdżkę.
  • Istnieje planetoida nazwana na cześć pisarza - 2675 Tolkien. Okrąża Słońce w około 3,29 lat.
  • Był bliskim przyjacielem C. S. Lewisa autora Opowieści z Narnii oraz Christophera Lee, znanego z ról m.in. Sarumana lub Dooku (Gwiezdne wojny), którego poznał w pubie.
  • Na cześć Tolkiena, jego nazwiskiem, nazwano jeden z merkuriańskich kraterów.
  • Na grobie jego i jego żony widnieją ich wieczne imiona - Beren i Lúthien.
  • Tolkien jest ulubionym autorem papieża Franciszka, który nawet przytacza jego teksty w kazaniach.
J.R.R. Tolkien
Dzieła Silmarillion | Dzieci Hurina | Niedokończone Opowieści | Księga Zaginionych Opowieści | Opowieści z Niebezpiecznego Królestwa | Hobbit, czyli tam i z powrotem | Władca Pierścieni | Ostatnie Legendy Śródziemia | Pan Błysk | Listy | Listy Świętego Mikołaja |
Ekranizacje Władca Pierścieni: Drużyna Pierścienia | Władca Pierścieni: Dwie Wieże | Władca Pierścieni: Powrót Króla | Hobbit: Niezwykła Podróż | Hobbit: Pustkowie Smauga | Hobbit: Tam i z powrotem

Rozpocznij dyskusję Dyskusje o artykule John Ronald Reuel Tolkien

Więcej od Wikii

Losowa wiki