Wikia

Władca Pierścieni Wiki

John Ronald Reuel Tolkien

Dyskusja0
1958stron na
tej wiki

Przekierowano z J. R. R. Tolkien

J.R.R. Tolkien
Imię i nazwisko John Ronald Reuel Tolkien
Data Urodzenia 3 stycznia 1892
Miejsce Urodzenia Bloemfontein w Oranii
Data Śmierci 2 września 1973
Miejsce Śmierci Bournemouth w Anglii
Zawód wykładowca akademicki, filolog, pisarz
Największe dzieła Władca Pierścieni, Silmarillion

John Ronald Reuel Tolkien (ur. 3 stycznia 1892 roku w Bloemfontein w Oranii, zm. 2 września 1973 roku w Bournemouth w Anglii) − angielski filiolog, wykładowca akademicki oraz pisarz, członek grupy Inklingów, najbardziej znany ze swych dzieł, Hobbita i Władcy Pierścieni. Ojciec czwórki dzieci oraz dziadek m.in. Simona Tolkiena, też pisarza, który podobnie jak on studiował w Oxfordzie. Od połowy lat 60-tych twórczość Tolkiena stała się obiektem kultu, najpierw w USA, później zaś na całym niemal świecie. Niezwykłą popularność Władcy Pierścieni ugruntowała adaptacja filmowa Petera Jacksona.

DzieciństwoEdytuj

Artur Tolkien, ojciec J.R.R. Tolkiena pracował w Bloemfontein, więc jego małżonka mieszkała z nim razem na terenie dzisiejszej Republiki Południowej Afryki i tam narodziła swoje dzieci. Kiedy Profesor miał rok, został ukąszony przez tarantulę. Według niego nie zaczął się na skutek tego wydarzenia bać pająków, ale to wydarzenie musiało odcisnąć piętno na jego twórczości, gdyż w jego legendarium często pojawiają się te zwierzęta - zawsze jako olbrzymie, ohydne stwory. W 1895 roku Tolkien przyjechał z matką, która niezbyt dobrze znosiła afrykański klimat i młodszym bratem Hilarym (ur. 1894) do Birmingham w Anglii, gdzie mieszkała część rodziny. Nawiązał dość bliski kontakt z dziadkiem, Johnem Suffieldem i czuł się przez to mocniej związany z rodziną Suffieldów. Przyczyniła się do tego także śmierć ojca, zmarłego z powodu ciężkiego wewnętrznego krwotoku, 15 lutego 1896, a pół roku później, zdruzgotanego śmiercią syna, drugiego dziadka młodego Ronalda, Johna Benjamina Tolkiena. Śmierć Arthura Tolkiena spowodowała poważne problemy finansowe jego żony i synów. Mabel Tolkien wyprowadziła się wtedy do Sarehole Mill na przedmieściach Birmingham, w okolicę wówczas jeszcze nietkniętą przez przemysł. Kolejne cztery lata dzieciństwa młody Tolkien spędził właśnie w tej wiejskiej idylli, która stała się później inspiracją dla Shire, części jego mitycznego świata. Tutaj usłyszał też po raz pierwszy słowo gamgee, w miejscowym dialekcie oznaczające watę, które wykorzystał potem jako nazwisko hobbitów we Władcy Pierścieni. Matka Tolkiena, która w roku 1899 wbrew woli rodziców i teściów przeszła na katolicyzm, wychowała dzieci w duchu tego wyznania, co miało duży wpływ na życie i twórczość pisarza. Ona to sama uczyła synów w szczególności języków (łaciny i francuskiego). Tolkien umiał czytać w wieku czterech lat i wcześnie wykazywał zdolności językowe; lubił też rysować, nie interesowała go natomiast gra na pianinie. Mabel zapoznała go także z książką Lewisa Carolla pt. Alicja w Krainie Czarów, z legendą o Królu Arturze oraz z bajkami Andrew Langa, w których to po raz pierwszy usłyszał o nordyckich sagach o Balmungu. Między 1900 a 1902 wielokrotnie przeprowadzał się po Birmingham, najpierw do dzielnicy Moseley (którą Tolkien zapamiętał jako "okropną), potem do King's Heath, gdzie poprzez dziwne napisy na węglarkach przejeżdżających za jego domem po raz pierwszy natknął się na język walijski, który go zaintrygował do tego stopnia, by odnaleźć książki w tym języku, z których wszakże nic nie zrozumiał. Potem ostatecznie przeprowadził się do Edgbaston. Ponieważ wszystkie te miejsca charakteryzowały się miejską atmosferą, naznaczone wiejskim życiem dzieciństwo Tolkiena należało już wówczas do przeszłości. Był to też okres, w którym Profesor często zmieniał szkoły: najpierw został przyjęty do King Edward's School, w 1902 roku przeniósł się do St. Philips Grammar School, aby w rok później wrócić do Szkoły Króla Edwarda wraz z przyznanym stypendium. Tam dzięki mocno zaangażowanemu nauczycielowi, George'owi Brevertonowi, oprócz klasycznej łaciny i greki, zainteresował się też historią języka angielskiego. Breverton zachęcał uczniów do używania anachronicznych słów i czytał im dawne dzieła w języku średnioangielskim. 14 listopada 1904 roku matka dwunastoletniego Tolkiena zmarła po sześciodniowej śpiączce cukrzycowej. Wywarło to duży wpływ na jego charakter i stosunek do religii.

Drzewo genealogiczneEdytuj

Mabel Suffield
 
Arthur Reuel Tolkien

Edith Bratt
 
J.R.R. Tolkien
 
Hilary Tolkien
 
Magdalen Matthews

John Tolkien
 
Michael Tolkien
 
Faith Faulconbridge
 
Christopher Tolkien
 
Baillie Tolkien
 
Priscilla Tolkien

Simon Tolkien

Adam Tolkien
 
Rachel Tolkien

Dzieła Tolkiena wydane po polskuEdytuj

CiekawostkiEdytuj

  • Ciekawostką na temat pisarza jest data jego śmierci, rok 1973. Niby nic ciekawego, ale spójrzmy jak w książce wymienia pierścienie: 3 pierścienie dla królów elfów pod otwartym niebem, 7 dla władców krasnali w ich kamiennych pałacach, 9 dla śmiertelników, ludzi śmierci podległych, 1 dla Władcy Ciemności na czarnym tronie... Czytając te liczby od tyłu otrzymamy, ciąg liczb 1973, rok śmierci Tolkiena. Dramatyzmu tej sytuacji dodaje fakt, że w języku quenya liczby w systemie cyfrowym zapisuje się od prawej do lewej - a więc ilość Pierścieni przypadających na rasę, 3791, w quenyi zapiszemy 1973, co stanowi datę śmierci Tolkiena.
  • Michael, syn pisarza, gdy wstąpił do wojska w rubryce 'zawód ojca' podał czarodziej (ang. wizard).
  • Pisarz był zapalonym graczem w rugby. Przez swe hobby miał złamany nos i przecięty język.
  • Tolkien miał dość dziwne poczucie humoru. Zdarzyło się, że sprzedawczyni w sklepie wraz z bilonem podał sztuczną szczękę. Innym razem wybiegł na swego sąsiada w hełmie i z toporem krzycząc coś po nordycku. Na studiach w Oksfordzie ukradł raz autobus by wraz z przyjacielem zrobić sobie przejażdżkę.
  • Istnieje planetoida nazwana na cześć pisarza - 2675 Tolkien. Okrąża Słońce w około 3,29 lat.
  • Na cześć Tolkiena, jego nazwiskiem, nazwano jeden z merkuriańskich kraterów.
  • Na grobie jego i jego żony widnieją ich wieczne imiona - Beren i Lúthien.
  • Tolkien jest jednym z ulubionych autorów papieża Franciszka, który nawet przytacza jego teksty w kazaniach.
  • Tolkien znał ponad 30 języków (w tym język polski).
J.R.R. Tolkien
Powieści Silmarillion | Dzieci Hurina | Niedokończone Opowieści | Księga Zaginionych Opowieści | Opowieści z Niebezpiecznego Królestwa | Hobbit, czyli tam i z powrotem | Władca Pierścieni | Ostatnie Legendy Śródziemia | Pan Błysk | Listy | Listy Świętego Mikołaja |
Adaptacje filmowe Władca Pierścieni: Drużyna Pierścienia | Władca Pierścieni: Dwie Wieże | Władca Pierścieni: Powrót Króla | Hobbit: Niezwykła podróż | Hobbit: Pustkowie Smauga | Hobbit: Bitwa Pięciu Armii

Rozpocznij dyskusję Dyskusje o artykule John Ronald Reuel Tolkien

Więcej od Wikii

Losowa wiki