Fandom

Władca Pierścieni Wiki

Istari (rozdział)

2740stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Istari (ang. The Istari) - drugi rozdział czwartej części Niedokończonych Opowieści J.R.R. Tolkiena.

Treść rozdziału Edytuj

W rozdziale zawartych zostało kilka szkiców i zapisków dotyczących Istarich. Rozpoczyna się on informacją ogólną o czarodziejach ("mądrych"), którzy przybyli do Śródziemia jako zgrzebni starcy aby przeciwstawić się złu i uczyć miłości i zrozumienia. Dalej następują informacje głównie o Gandalfie, jego pierścieniu, wędrówkach a także jego cechach - głównie skromności, mądrości i blasku bijącego z duszy. Pojawiają się też drobne informacje o pozostałych Istarich, oraz że liczba nie musiała być ograniczona do 5. Kolejnym elementem jest opis opowieści relacjonującej naradę Valarów na temat wysłania Istarich do Śródziemia. Dowiadujemy się też kto był pomocnikiem którego Valara. Kolejne zapiski pochodzą z lat 70-tych o tym że Istari byli wszyscy Majarami, czyli "istotami anielskimi", a Saruman był z nich wszystkich najwyższy pozycją. Dowiadujemy się też że Gandalf zanim pojawił się w Śródziemiu nawiedzał w myślach elfy, które czerpały z jego wizji i artystycznych marzeń. Później podróżował po Śródziemiu - następuje tu rozważanie o tym czy odwiedzał krainy południowe a także o jego licznych imionach nadawanych mu w różnych krajach. Rozdział kończy ciekawostka o przypadkowej zbieżności imienia Incánus z łacińskim słowem oznaczającym "siwowłosy".

W przypisach do rozdziału znajduje się ciekawa uwaga że Błękitni Czarodzieje mogli być odpowiedzialni za powstanie licznych kultów i praktyk magicznych które przetrwały upadek Saurona. Ciekawa jest także notatka, iż "we Władcy Pierścieni nie ma prawie niczego, co rzeczywiście by nie istniało w jakimś wymiarze rzeczywistości (wtórnej lub subkreacyjnej)." oraz historia o wymazanej z kronik królowej Beruthiel.

Poprzedni rozdział:
Druedainowie
Niedokończone Opowieści Następny rozdział:
Palantiry

Więcej w Fandom

Losowa wiki