Fandom

Władca Pierścieni Wiki

Istari

2763strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
310993 121176884650130 120725101361975 85832 1441609629 n.jpg

Istari

Istari – pięciu lub więcej Majarów, którzy zostali wysłani przez Valarów do Śródziemia, ok. 1000 TE w celu pomocy ludziom i elfom w walce z siłami zła.

Istari mieszkali w Amanie i służyli pomocą Valarom, mając podobne cechy i zainteresowania do swoich opiekunów. Byli (jak wszyscy Majarowie) "istotami anielskimi", mogącymi przybierać różne postacie. Gdy Sauron zaczął nabierać mocy Valarowie na naradzie uzgodnili wysłanie trzech emisariuszy. Liczba ta potem wzrosła do 5 (Tolkien czasem sugeruje że więcej, a czasem że tylko 5). Ze względu na to, że Istari byli "wcielonymi aniołami" ich moc była ograniczona.

Po przybyciu do Śródziemia początkowo traktowano ich jak zwykłych, choć mądrych starców. Valarowie nie pozwoli im bowiem ujawniać prawdziwej postaci ani majestatu. Ich prawdziwa moc została ograniczona ciałami ludzkimi. Zakazano im też zdobywania władzy nad ludźmi i elfami za pomocą przemocy czy strachu. W wielu sytuacjach jednak mogli "pomagać" sobie magią. Zaczęto ich więc nazywać powszechnie czarodziejami. Nie starzeli się, choć z latami zmieniali swój wygląd. Posiadali moc większą od innych istot Śródziemia. Pojawiając się w zgrzebnych powłokach mieli przede wszystkim służyć radą i namawiać do obrania dobrej drogi, starać się wszystkich zjednoczyć w miłości, wzajemnym zrozumieniu i wspólnej walce ze złem. Choć mieli świadomość skąd przybyli to wspomnienie o Błogosławionym Królestwie zacierało się z czasem. Przyjmując cielesność ludzką mogli też ulegać podszeptom zła (jak Saruman) lub dziwaczeć (jak Radagast). Stanowili widomy znak nieustannego zainteresowania Valarów Śródziemiem.

Znanych było pięciu, zaś najbardziej znanym z nich był Gandalf Szary.

Istari Edytuj

  • Olórin – szary czarodziej, znany jako Gandalf. Po walce z Balrogiem nazwany Gandalfem Białym. Jako jedyny w całości wypełnił swoją misję.
  • Curumo – biały czarodziej, znany głównie jako Saruman. Zdradził siły dobra i stanął po stronie zła. Przyjął wtedy tytuł "Saruman Wielu Barw".
  • Aiwendil – bury czarodziej, zwany Radagastem. Większość swojego czasu poświęcał zwierzętom.
  • Alatar i Pallandobłękitni czarodzieje, których los jest nieznany. Prawdopodobnie wyruszyli na wschód, do Easterlingów i tam zostali zabici  lub (co jest mniej prawdopodobne) dołączyli się do Saurona. Byli nazywani też Morinehtarem i Rómestámem.

Etymologia Edytuj

Słowo pochodzi od quenejskiego słowa istar, które można rozumieć jako "Członek bractwa skupiającego osoby posiadające i umiejące wykorzystać rozległą wiedzę historyczną oraz pełną orientację we wszelkich sprawach tego świata" w skrócie można powiedzieć "ci którzy wiedzą". Inną formą tego słowa jest forma sindarińska: ithron

CiekawostkiEdytuj

  • Sam J.R.R Tolkien uważał, iż słowo istar najtrudniej przetłumaczyć na język angielski i, że praktycznie nie ma jego odpowiednika.

Bibliografia Edytuj

Rozpocznij dyskusję Dyskusje o artykule Istari

  • Różdżki

    11 wiadomości
    • KacperP napisał(a):Tak jak napisał ktoś w tym temacie z Forum Hobbitonu - mogla skupiać moc (?) To wszystko tylko domysły oczywiście :) ...
    • Może wzmacniały moc.
  • Istari a Majarowie

    2 wiadomości
    • Warto dodać do tego artykułu, że Istari mieli ograniczoną moc, tzn. ich umiejętności nie dorównywały poziomowi sprzed ich przybycia do Śródziemia. 
    • Dzięki, i na przyszłość: możesz samemu dodawać brakujące informacje, będzie to bardzo mile widziane ;) 

Więcej z Fandomu

Losowa wiki