Fandom

Władca Pierścieni Wiki

Isengard

2742strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Isengard – jedna z fortec Gondoru, później siedziba czarodzieja Sarumana. Nazwa pochodzi od mającej tam źródło rzeki Iseny. Inna nazwa tej twierdzy to Angrenost (sin. Żelazna Twierdza).

Położenie Edytuj

16px-Information_icon.svg.png Osobny artykuł: Dolina Czarodzieja

Isengard leżał w zachodniej części Rohanu, na południowym krańcu Gór Mglistych, w Nan Curunír, Dolinie Czarodzieja. Położenie twierdzy było bardzo istotnym punktem strategicznym – wraz z warownią Helmowy Jar Isengard strzegł Wrót Rohanu.

Opis Edytuj

Isengard wzniesiony był na planie koła, spod zbocza góry wysuwał się ogromny kamienny pierścień murów, stromy jak urwisko. Zatoczywszy wielki krąg do niej powracał. Istniało tylko jedno wejście, od strony południa. Był to długi tunel wykuty w czarnej skale, na obu końcach zamknięty potężnymi żelaznymi wrotami. Zawiasy skonstruowane były w taki sposób, że po odsunięciu rygli, możliwe było rozchylenie wrót lekkim pchnięciem ręki. Wnętrze Isengardu to była kolista, lekko wklęśnięta przestrzeń o średnicy mili. W centrum stała wieża Orthank. W fortecy była rozwinięta sieć dróg, które spotykały się pod Orthankiem[1]. Wzdłuż wschodnich murów płynęła rzeka Isena, mająca źródło niedaleko Isengardu.

Historia Edytuj

Druga Era Edytuj

Isengard został wybudowany w Drugiej Erze przez Númenorejczyków. Dokładna data nie jest znana, ale musiało to być pomiędzy rokiem 3320 DE, kiedy powstały królestwa Arnoru i Gondoru, a 3430 DE, kiedy utworzono Ostatni Sojusz elfów i ludzi.[2]. W Orthanku umieszczono jeden z Palantírów.

Trzecia Era Edytuj

Po zawarciu sojuszu między Gondorem i Rohirrimami przez Ciriona i Eorla w 2510 roku Trzeciej Ery, namiestnik Gondoru podarował im ziemie Calenardhonu, późniejszego Rohanu. Krąg Isengardu jednak nadal należał do Gondoru, choć Orthank zamknięto, a klucze wysłano do Minas Tirith. Twierdza Angrenost została obsadzona nieliczną dawną załogą Rogatego Grodu z dziedzicznym wodzem. Załoga twierdzy żyła tam bez kontaktu ze światem zewnętrznym. Rohirrimowie uważali ich za parających się czarną magią. Po pewnym czasie przestali tam przybywać posłańcy z Gondoru.

Za panowania króla Déora ród gondorskich wodzów Angrenostu wymarł; forteca przeszła w ręce ich krewniaków mieszanego pochodzenia, po części Dunlendingów. Mieszkańcy Isengardu wspierali Dunlendingów w wojnach z Rohanem, co zaskoczyło króla Déora. Wysłał do nich posłańca z dobrym słowem, jednak ten zastał bramę zamkniętą. Jak się później okazało, ludzie z Dunlandu zdradzili przyjaciół, przejmując Isengard i wybijając potomków dawnych strażników. Twierdza była w ich rękach do Długiej Zimy w 2758 roku Trzeciej Ery, kiedy to Rohirrimowie odbili fortecę.[3]

W 2759 roku Trzeciej Ery czarodziej Saruman zaproponował Fréalafowi, królowi Rohanu i namiestnikowi Gondoru Berenowi, że osiedli się w Isengardzie, będzie nim władał w imieniu namiestnika, wyremontuje twierdzę i przywróci jej funkcje obronne dla Zachodu. Propozycja spotkała się z pełną akceptacją władców. Beren przekazał czarodziejowi klucze do Orthanku[4][5].

W 2953 roku TE, po ostatnim spotkaniu Białej Rady Saruman zawłaszczył Isengard, uniezależniając się od namiestnika Gondoru, oraz go ufortyfikował. Już wtedy miał złe plany co do Rohanu.

W roku 3000 TE Saruman odważył się użyć Palantíru. Skontaktował się z Sauronem i został jego chwilowym sojusznikiem.[6]

Flaga Isengardu.png

Flaga Isengardu po zdradzie Sarumana.

10 lat przed Wojną o Pierścień w Isengardzie zaczęli się gromadzić orkowie i wargowie. Zaczęto niszczyć tamtejsze ogrody, stawiać piece, kuźnie i wylęgarnie dla hord Sarumana.[7] Drogi wybrukowano ciemnymi płytami, a wzdłuż nich wybudowano szeregi filarów połączonych łańcuchami. W skałach wykuto sale i komnaty, mogące pomieścić tysiące wojowników. Postawiono również tamę, blokującą wody rzeki Iseny.[8]

W czasie Wojny o Pierścień Isengard był siedzibą Sarumana i miejscem, z którego zarządzał armią. W 3019 roku TE z fortecy wymaszerowała armia orków, Uruk-hai, wargów i ludzi z Dunlandu na podbój Rohanu.

Choć Isengard tak twardy jest jak naga kość, jak chłodny głaz, idziemy nań, idziemy nań, roztrzaskać głaz, wyłamać drzwi!

2 marca 3019 roku TE, w czasie bitwy o Helmowy Jar, żądni zemsty za niszczenie lasu Fangorn entowie i huornowie zaatakowali Isengard. Po pięciu minutach nacierania na bramę, Drzewiec z kilkoma entami zburzyli ją. Dostali się do twierdzy i zaczęli w szale ją niszczyć. Saruman zamknął się w wieży Orthank, gdzie entowie nie mogli się dostać. Po wygranej bitwie zburzyli tamę, uwalniając rzekę Isenę[9].

Czwarta Era Edytuj

Po zakończonej wojnie, król Elessar oddał entom w posiadanie dolinę, aby pilnowały twierdzy. Isengard został zamieniony przez entów w park. Wyburzono cały kamienny krąg i usunięto gruzy. Nowe strumienie utworzyły jezioro otaczające wieżę Orthank. W miejscu bramy wyrosły dwa wielkie drzewa. Klucze do Orthanku zabrano do Minas Tirith[10].

Etymologia Edytuj

Isengard, w języku staro-angielskim oznacza Żelazny dwór.

Isengard to westrońskie tłumaczenie sindarińskiego słowa Angrenost.[11]

Kreacje w adaptacjach Edytuj

Władca Pierścieni (trylogia filmowa) Edytuj

Isengard bfme.jpg

Isengard w grze Bitwa o Śródziemie.

W filmach reżyserii Petera Jacksona Isengard został ukazany zgodnie z opisami J.R.R. Tolkiena.

Isengard lotro.jpg

Isengard w grze The Lord of the Rings Online: Rise of Isengard.

Władca Pierścieni: Bitwa o Śródziemie Edytuj

W grze Bitwa o Śródziemie i Bitwa o Śródziemie II, Isengard jest grywalną frakcją.

The Lord of the Rings Online: Rise of Isengard Edytuj

W dodatku do gry The Lord of the rings Online, Isengard jest nowym miejscem do eksploracji.

Przypisy Edytuj

  1. J.R.R. Tolkien, Władca Pierścieni: Dwie Wieże, Droga do Isengardu, ISBN 978-83-241-2810-5
  2. J.R.R. Tolkien, Władca Pierścieni: Powrót Króla, Dodatek B, Druga Era, ISBN 978-83-241-2809-9
  3. J.R.R. Tolkien, Niedokończone opowieści, Część III, Bitwy u Brodów na Isenie, Dodatek II, ISBN 978-83-241-4589-8
  5. J.R.R. Tolkien, Władca Pierścieni: Powrót Króla, Dodatek A, Ród Eorla, ISBN 978-83-241-2809-9
  6. J.R.R. Tolkien, Władca Pierścieni: Powrót Króla, Dodatek B, Trzecia Era, ISBN 978-83-241-4589-8
  7. J.R.R. Tolkien, Władca Pierścieni: Drużyna Pierścienia, Narada u Elronda, ISBN 83-7245-736-0
  8. J.R.R. Tolkien, Władca Pierścieni: Dwie Wieże, Droga do Isengardu, ISBN 978- 83-241-2810-5
  9. J.R.R. Tolkien, Władca Pierścieni: Dwie Wieże, Zdobycze wojenne, ISBN 978-83-241-2810-5
  10. J.R.R. Tolkien, Władca Pierścieni: Powrót Króla, Wiele pożegnań, ISBN 978-83-241-2809-9
  11. Tolkien Gateway, Isengard, Etymology

Galeria Edytuj

Filmy Edytuj

Przemiana Isengardu01:43

The Lord of the Rings - Orders from Mordor (HD)

Przemiana Isengardu

Władca Pierścieni - Witam Panów w Isengardzie! (HD)02:00

Władca Pierścieni - Witam Panów w Isengardzie! (HD)

Spotkanie członków Druzyny Pierścienia w ruinach Isengardu - scena z filmu "Władca Pierścieni: Powrót króla"

Rozpocznij dyskusję Dyskusje o artykule Isengard

  • Poprawna wymowa :(

    20 wiadomości
    • Bardzo chętnie Astor, ale nie pamiętam dokładnie, czytałem to dawno temu, listów jest 354 a ja mam mnóstwo pracy, obecnie studiuję i le...
    • "Wspomnieć także należy o modyfikacji innego rodzaju: rzeczownikowi "elf" w mianowniku i bierniku liczby mnogiej nadawana j...

Więcej z Fandomu

Losowa wiki