Wikia

Władca Pierścieni Wiki

Hobbit: Niezwykła Podróż

Dyskusja0
1616stron na
tej wiki

Przekierowano z Hobbit: Niezwykła podróż

HNP
Hobbit: Niezwykła podróż

The Hobbit: An Unexpected Journey

Gatunek

fantasy, przygodowy

Premiera
  • 28 grudnia 2012 (pl)
  • 28 listopada 2012 (świat)
Produkcja
  • Nowa Zelandia
  • Stany Zjednoczone
Język

angielski

Reżyseria

Peter Jackson

Scenariusz
Muzyka
Zdjęcia

Andrew Lesnie

Hobbit: Niezwykła Podróż – pierwsza część adaptacji Hobbit, czyli tam i z powrotem w reżyserii Petera Jacksona. W film zostały włączone także wątki z innych książek J. R. R. Tolkiena.

Bilbo Baggins niechętnie wyrusza w niezwykłą i niebezpieczną podróż. Pokierowany przez czarodzieja Gandalfa opuszcza swój przytulny domek w Shire, by wraz z trzynastoma krasnoludami zmierzyć się ze smokiem Smaugiem. Krasnoludy skrycie pogardzają hobbitem, ale nie mają na to czasu, gdyż muszą przejść przez tereny zamieszkane przez orków i stawić czoło ich wodzowi Azogowi Plugawemu prześladującego plemię Durina. Po drodze Gandalf zaprowadza kompanię na ukrytą ścieżkę prowadzącą do Rivendell. Tam spotkali Elronda, który odczytując runy księżycowe powiedział im, kiedy mają dotrzeć do Samotnej Góry. Dalej ruszyli przez Góry Mgliste, gdzie wpadli w pułapkę goblinów. Ci zaprowadzili ich do swojego wodza. Z tamtąd uratował ich czarodziej, który na początku uniknął potrzasku. Bilbo w tym czasie omyłkowo pominięty przez goblinów zostaje sam. Po chwili dostrzega go strażnik i w czasie potyczki spadają w przepaść. Tam Gollum dobija goblina, a hobbit znajduje Pierścień, który wypadł w czasie pojedynku Gollumowi. Następnie podąża za stworem i dochodzi do jego mieszkania. Tam Gollum dostrzega go, ale kiedy zobaczył, że Bilbo jest uzbrojony postanawia zagrać z nim w zagadki. Zgadywanki wygrywa hobbit i wzamian rozkazuje poczwarze wyprowadzić go na powierzchnię. Wtedy Smeagol orientuje się, że zgubił Pierścień i oskarża o to niziołka. Następnie główny bohater odkrywa moc znalezionego artefaktu i idzie za Gollumem, który uważa, że Bilbo zna drogę do wyjścia. Tam hobbit omija wroga i udaje się na powierzchnię. W tym czasie reszta drużyny ucieka zabijając po drodze wielu goblinów. Wszyscy spotykają się po drugiej stronie gór, w lesie. Tam napada na nich Azog wraz z innymi wargami, ale z obresji ratują ich orły. Pierwsza część kończy się przed Mroczną Puszczą. Druga część opowiada o przeprawie przez las i walce ze smokiem. 

ObsadaEdytuj

MuzykaEdytuj

Autorem i kompozytorem muzyki w tym filmie został Howard Shore, który był już wcześniej znany z pracy przy Władcy Pierścieni. Ponadto, w tworzeniu muzyki do tego filmu brali udział Steve Gallagher i Neil Finn. Cała ścieżka dźwiękowa składa się 27 pieśni, a utworem przewodnim tej płyty jest The Misty Mountains Cold.

Różnice między książką, a filmem Edytuj

  • W książce Bilbo znajduje pierścień w ciemności. Natomiast w filmie wypada on Gollumowi podczas zabicia goblina.
  • Podczas pojmania krasnoludów przez trolli, Bilbo skłóca ich, natomiast w książce Gandalf podszywa się za trolli i ich skłóca.
  • W filmie Bilbo wydostaje się z jaskini Golluma przez wejście w skale, natomiast w książce wychodzi przez bramę strzeżoną przez gobliny.
  • Wątek orków goniących drużynę Thorina.
  • W filmie Bilbo spada podczas walki z orkiem w Górach Mglistych w przepaść gdzie spoktyka Golluma, w książce Bilbo zgubił się podczas ucieczki z Kompanią.
  • W książce to gobliny zapędzają kompanię na drzewo, w filmie zaś robią to orkowie Azoga Plugawego.

Miejsce kręcenia Edytuj

  • Zdjęcia kręcono w Wellington, Glenorchy, Mangaotaki, Te Anau, w dolinie Hinuera, w górach Rock and Pillar Range, na terenach wulkanu Ruapehu, w Parku Narodowym Tongariro, nad jeziorem Tekapo i Pukaki (Nowa Zelandia) oraz w studiach Pinewood w Iver Heath (Anglia, Wielka Brytania).
  • Zarówno Ian Holm jak i Christopher Lee nakręcili swoje sceny w London's Pinewood Studios z powodów zdrowotnych, które uniemożliwiały im podróż do Nowej Zelandii.
  • Hobbit: Niezwykła Podróż
  • Hobbit: Niezwykła Podróż
  • Hobbit: Niezwykła Podróż
  • Hobbit: Niezwykła Podróż
  • Hobbit: Niezwykła podróż
  • Hobbit: Niezwykła podróż
J.R.R. Tolkien
Dzieła Silmarillion | Dzieci Hurina | Niedokończone Opowieści | Księga Zaginionych Opowieści | Opowieści z Niebezpiecznego Królestwa | Hobbit, czyli tam i z powrotem | Władca Pierścieni | Ostatnie Legendy Śródziemia | Pan Błysk | Listy | Listy Świętego Mikołaja |
Ekranizacje Władca Pierścieni: Drużyna Pierścienia | Władca Pierścieni: Dwie Wieże | Władca Pierścieni: Powrót Króla | Hobbit: Niezwykła Podróż | Hobbit: Pustkowie Smauga | Hobbit: Tam i z powrotem

Więcej od Wikii

Losowa wiki