FANDOM

Hithlum, lub Hísilómë – kraina Beleriandu[1].

GeografiaEdytuj

Położony był na wschód od Angbandu. Ograniczony od południa i wschodu górami Ered Wethrin, a od zachodu Ered Lómin[1]. Centrum tej krainy nie było zbyt wysokie, jednak wciąż było wyżej od terenów nizinnych za górami. Zachodni Hithlum był osuszany przez fiord Drengist[2].

Kraina była piękna, choć klimat był chłodny, a zimy bardzo surowe[3].

W obrębie Hithlumu znajdowały się pomniejesze krainy - Dor-lómin i Mithrim[1].

HistoriaEdytuj

Przed przybyciem Noldorów mieszkali tam jedynie Mithrimowie. Wygnańcy z Amanu założyli obóz nad Jeziorem Mithrim, z którego prowadzili działania wojenne przeciwko Morgothowi. Czarny władca nasłał tam opary, przez które Noldorowie nazwali tą krainę Hísilómë[3]. Po bitwie Dagor-nuin-Giliath Thingol oficjalnie podarował te ziemie Noldorom. Rządy w niej objął więc Fingolfin. Jego syn, Fingon, władał regionem Hithlumu - Dor-lóminem.

Kraina była później wiele razy atakowana przez orków, np. bitwa Dagor Aglareb, jednak góry uniemożliwiały jego podbój. 100 lat później po Drugiej Bitwie o Beleriand armia orków próbowała obejść góry i zaatakować os strony fiordu Drengist, jednak zostali rozbici przez elfów dowodzonych przez Fingona[4].

Gdy do Beleriandu przybyli ludzie, Fingolfin podarował rodowi Hadora Dor-lómin[5].

Podczas bitwy Dagor Bragollach góry ochroniły Hithlum przed erupcjami z Gór Żelaznych, w przeciwieństwie do Dorthonionu. Uchodźcy z tej krainy znaleźli schronienie wśrod ludzi z rodu Hadora. Po tej wielkiej bitwie Fingolfin zginął w pojedynku z Morgothem, a rządy objął Fingon. 7 lat później orkowie znów uderzyli na Hithlum, a podczas starć na zboczach Ered Wethrin zginął Galdor Wysoki[6].

Hithlum został utracony w wyniku Nírnaeth Arnoediad, kiedy teren ten zajęli Easterlingowie[7]. Po Wojnie Gniewu kraina została zatopiona w wodach Belegaeru[8].

EtymologiaEdytuj

Hithlum w języku sindarin oznacza „Kraina Mgły”. Hísilómë to queneyska forma oznaczająca to samo[9].

Ciekawostki Edytuj

W wydanej w 1919 historii Túrina kraina nosi nazwę Aryador.

Beleriand

Beleriand Wschodni Andram • Ard-galen • Belegost • Doriath • Dorthonion • Esgalduina • Estolad • Gelion • Gondolin • Góra Dolmed • Góry Błękitne • Lothlann • Menegroth • Nan Elmoth • Neldoreth • Nogrod • Ossiriand • Region • Taur-im-Duinath • Thargelion
Beleriand Zachodni Amon Rûdh • Arvernien • Barad Nimras • Brethil • Brithombar • Brithon • Eglarest • Ginglith • Nargothrond • Narog • Nenning • Ringwil • Sirion • Taeglin • Taur-en-Faroth • Tol Sirion • Tumhalad
Hithlum Cirith Ninniach • Dor-lómin • Eithel Sirion • Ered Lómin • Ered Wethrin • Góra Taras • Jezioro Mithrim • Lammoth • Mithrim • Nevrast • Vinyamar • Zatoka Drengist

Przypisy