Fandom

Władca Pierścieni Wiki

Helmowy Jar (rozdział)

2742strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Helmowy Jar (ang. Helm's Deep) – siódmy rozdział księgi trzeciej książki Władca Pierścieni autorstwa J.R.R. Tolkiena.

Treść rozdziału Edytuj

Wojska Rohanu, król Théoden, Gandalf, Aragorn, Legolas, Gimli i Éomer zmierzali z Meduseld do Helmowego Jaru aby wspomóc w walce z siłami Isengardu armię Erkenbranda. Mimo tego, że teren, który przemierzali przejęli orkowie, nie napotkali oporu.

Podczas drogi spotkali posłańca, który przekazał im informacje dotyczące panującej sytuacji, w tym m.in. o zaginięciu Erkenbranda. Po tym wydarzeniu Gandalf, bez wyjaśnienia opuścił oddziały.

Wojownicy, spotykali błąkające się, zdziesiątkowane oddziały bez dowódców i mijali kolejne punkty obronne Rohirrimów. Po pewnym czasie dotarli do Rogatego Grodu.

Orkowie rozpoczęli atak. Za pomocą drabin i lin z hakami wspinali się na mury, taranami niszczyli bramę oraz zasypywali obrońców gradem strzał. Éomer i Aragorn na czele wojsk odpierali kolejne fale goblinów. Ci jednak wdarli się przepustem, którym przepływała Isena.

Bitwę wygrywały gobliny aż do nadejścia świtu. W tym momencie król Théoden, Aragorn i dowódcy Rohanu przypuścili szarżę na orków i Dunledingów. W tym samym czasie powrócił Mithrandir razem z Erkenbrandem i tysiącem pieszych wojowników. Niedobitki z armii Sarumana zostały pokonane przez Huornów.

Przekłady na język polski Edytuj

Przekład Marii Skibniewskiej Edytuj

Helmowy Jar

Przekład Marii i Cezarego Frąców Edytuj

Helmowy Jar

Przekład Jerzego Łozińskiego Edytuj

Poprzedni rozdział:
Król ze Złotego Dworu
Helmowy Jar Następny rozdział:
Droga do Isengardu

Więcej z Fandomu

Losowa wiki