Fandom

Władca Pierścieni Wiki

Haradrimowie

2741stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Stub-icon.png Ten artykuł należy przeredagować, aby dopasować go do standardów obowiązujących na Śródziemie Wiki.

Haradrimowie – jeden z szczepów ludzi żyjący w południowej części Śródziemia, w Haradzie Bliskim i Dalekim.

HistoriaEdytuj

Przez długie wieki, aż do czasów króla Elessara walczyli z Gondorem o południowe prowincje. W czasie Wojny o Pierścień przybyli na wojnę z Mûmakilami, zwanymi przez Hobbitów Olifantami. Po upadku Saurona poddali się Gondorowi i zaprzestali z nim wojny. Po Trzeciej Erze żyli samotnie na południu Śródziemia. Wraz z Orkami, Trollami, Easterlingami i Variagami brali udział w Bitwie na polach Pelennoru.

Chronologicznie Edytuj

  • 1014-1050 r. TE - Haradrimowie zaatakowali Gondor; zdobyli Umbar;
  • 1015 r. TE - Czarni Numenorejczycy podburzyli ludność Umbaru; zabili króla Ciryandila;
  • 1050 r. TE - Haradrimowie oddali się zwierzchnictwu Gondoru;
  • 1634 r. TE - zabili króla Minardila;
  • 1810 r. TE - pod wpływem ataku Gondoru stracili Umbar; zginęli ostatni potomkowie Castamira;
  • 1944 r. TE - razem z Variagami i Woźnikami zaatakowali Gondor, ponosząc ogromne straty; zdobyli Ithilien;
  • 2885 r. TE - zostali zmiażdżeni podczas Bitwy u Brodów;
  • 15 marca 3019 r. TE - Haradrimowie walczą podczas Bitwy na Polach Pelennoru;

Charakterystyka Edytuj

Haradrimowe byli ludem walecznym, dzikim i prymitywnym. Byli wysocy, mieli ciemną karnację, czarne włosy i ciemne oczy. Do walki używali wszelkiego rodzaju broni, lecz ich najbardziej rozpoznawalną bronią były Mûmakile. Nosili turbany i strojami przypominali Arabów w świecie realnym. Byli nazywani Południowcami, Smagłymi Ludźmi (przez hobbitów) oraz Swertingami.

JęzykEdytuj

Niemal nic nie wiadomo na temat ich języka. Wiadomo jedynie, że nazwa "Mûmak" pochodzi z języka haradrimskiego. Gandalf w Dwóch Wieżach twierdził, że "na południu" nazywano go "Incánusem", lecz najprawdopodobniej jest to nazwa pochodząca ze Wspólnej Mowy lub Sindarinu, a "południe" oznacza Gondor.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki