FANDOM

Harad Bliski – kraina geograficzna położona w Śródziemiu, charakteryzowała się klimatem zwrotnikowym, co sprzyjało występowaniu pustyń. Był to teren skrajnie suchy; nie występowały tam opady atmosferyczne. Doprowadziło to do znikomej ilości zwierząt i roślin. 

PołożenieEdytuj

Harad Bliski jest położony na południe od Mordoru, na wschód od Wielkiego Jeziora, na zachód od Umbaru i na północ od Haradu Dalekiego. Na powierzchnie Haradu Bliskiego składają się głównie rozległe, gorące pustynie.

LudnośćEdytuj

Do mieszkańców tego terenu zalicza się: HaradrimówKorsarzy z Umbaru i Czarnych Númenorejczyków. Haradrimowie to lud koczowniczy, w późniejszych czasach sprzymierzony z Sauronem i walczący z Wolnymi Ludami Śródziemia. Hodowali oni ogromne słonie bojowe - Mumakile.
Olifanty

Olifanty w czasie walki

Korsarze natomiast żyli nad morzem, na skraju tej krainy. Parali się budową statków i podbojami morskimi. Jedynym znanym miastem, a zarazem twierdzą jest Umbar

HistoriaEdytuj

W Trzeciej Erze teren ten był miejscem starć między Gondorem, a Korsarzami.W 930 r. król Eärnil I wyruszył z Pelargiru na Umbar, który oblężył i zdobył. Jednak w 1015 r. podburzeni przez wysłanników Saurona Haradrimowie postanowili odzyskać Umbar. Podczas oblężenia zginął król Ciryandil. Jego syn Kiryaher przeczekał jakiś czas ,po czym przełamał krąg oblężenia i podporządkował Harad Gondorowi. Po porażce w Waśni Rodzinnej synowie Castamira uciekli do Umbaru, gdzie założyli własne państwo wrogie Kraju Kamienia. W 1540 r. mieli już taką władze i poparcie, że postanowili dokonać zemsty. Do tego uzyskali pomoc Haradrimów, których zapewnili, że Gondor jest osłabiony i odzyskają Harondor. Razem zaczęli najeżdżać i łupić Gondor. Król Aldamir ruszył do walki z nimi jednak poległ w jednej z bitew. Nowy władca, syn Aldamira, Vinyarion od razu postanowił się zemścić. Szybko zebrał nową armię i po dokładnym ustaleniu planu ruszył na Haradrimów rozgramiając ich i odzyskując Harondor. W 1634 r. do prawnuków Castamira, Angamaitë i Sangahyando od szpiegów z Pelargiru dowiedzieli się o przyjeździe Minardila. Postanowili to wykorzystać i najechać Pelargir. Ograbili go zabijając mieszkańców i samego króla. W 1810 r. prawnuk zabitego króla Telumehtar postanowił położyć kres napadom Korsarzy napadając i zdobywając Umbar. podczas tego zdarzenia zginęli ostatni potomkowie Castamira. W 1944 r. Haradrimowie sprzymierzeni z Variagami i Woźnikami wspólnymi siłami zaatakowali Gondor. Jednak zostali pokonani w bitwie u brodu Poros. W nieznanym okresie Haradrimowie zaatakowali i zdobyli znowu Umbar. W 2798 r. Korsarze napadli Gondor i Rohan, lecz zostali pokonani przez Beregonda. W 2885 r. Haradrimowie zaatakowali południowe królestwo, jednak zostali zmiażdżeni w bitwie na brodach Poros. W czasie Wojny o Pierścień, Aragorn wraz z Armią Umarłych pokonał Umbarczyków spieszących na pomoc Mordorowi. Haradrimowie niedługo potem walczyli Mumakilami w bitwie na Polach Pelennoru. Po zakończeniu wojny część tego terenu wraz z twierdzą dostał się pod władanie Gondoru.