FANDOM

Harad
Flaga Haradu
Typ krajobrazu Pustynia na północy, lasy na południu
Mieszkańcy Haradrimowie

Harad − wielka kraina położona na południu granicząca ze Gondorem. Społeczność stanowili ludzie, którzy pochodzili z różnych plemion, zwani ogólnie Haradrimami. W Haradzie zamieszkiwali także Korsarze z Umbaru oraz garstki orków wysłanych tam przez Saurona. Żyją tam mumakile.  Kraina ta dzieliła się na Harad Bliski i Harad Daleki.

Historia Edytuj

W początkach Ardy teren ten stanowił część większego kontynent (być może Hyarmenoru), który został zapewne zatopiony po części pod koniec Pierwszej Ery.

Podczas Drugiej Ery, Haradrimowie nawiązywali kontakty z Numenorejczykami, którzy badali wybrzeża Śródziemia włączając w to tereny Haradu. W IX wieku Drugiej Ery, wielki żeglarz Aldarion badał wybrzeża daleko na południu i był bliski rozbicia się. Kolonizacja ziem obejmowała naukę tubylców rolnictwa i rzemiosła. W 2280 powstała forteca Umbar. Po rządach Tar-Ciryatana Numenorejczycy zaczęli się tytułować władcami i zażądali od Haradrimów danin. Sauron z początkowo nie był odważny tam się zapuszczać, ale po wykuciu pierścieni władzy zaczął atakować W 3261 Ar-Pharazôn w Umbarze wylądował z wielką flotą. Siły Saurona odmówiły walki a on sam wykorzystał szansę aby dostać się na Numenor gdzie podporządkował sobie króla. Pod jego wpływem Numenorejczycy rozpoczęli najazdy na Śródziemie zniewalając ludzi a nawet składając z nich ofiary. Ci którzy pozostawali w Haradzie przetrwali upadek Numenoru w 3319 i zaczęli być zwani Czarnymi Numenorejczykami.

W Trzeciej Erze żyło sporo Czarnych Numenrejczyków, którzy nawiązywali kontakty z Gondorem, jednak większość całkowicie weszło pod władzę Mordoru. Harad Bliski utworzył wówczas koalicję z Korsarzami z Umbaru, podejmując szereg bitew z Gondorem, które zakończyły się poszerzeniem wpływów aż do rzeki Poros. Ludzie z Haradu wzięli udział w Wojnie o Pierścień po stronie Mordoru, lecz zostali pokonani głównie przez Armię Umarłych.

W Czwartej Erze zjednoczone królestwa podbiły Harad zachodni a wschodnie tereny pozostawały niezależne.

Geografia Edytuj

Harad bliski2

Pustynie Haradu Bliskiego (fot. Mithgaraf)

Harad położny był na południe od Mordoru, gdzie południowa odnoga góry Ephel Dúath tworzyła jego północną granicę. Z góry tych spływała rzeka Harnen do wód zatoki Belfalas stanowiąc południową granicę Gondoru na początku Trzeciej Ery, jednak w czasie Wojny o Pierścień Harad miał szersze wpływy sięgające aż do rzeki Poros. Droga do Haradu przecinała tę rzekę wiodąc przez skrajnie niegościnne pustynne tereny.

Północno-wschodnie rejony zajmował kraj zwany Khandem, poddany wpływom Saurona. Niewiele jest o nim wiadomo, jak też o tym jak daleko sięgał na wschód i południe.

Wybrzeże Północnego Haradu stanowiły liczne zatoki i małe schrony ułatwiające cumowanie statków numenorejskich i korsarskich. Największa została nazwana Umbar a na jej wschodnim końcu korsarze mogli założyć nawet swoje miasto.

Harad daleki2

Dżungle Haradu Dalekiego (fot. Mithgaraf)

Dalej na południe teren przechodził w dżungle. Rejon ten zwany Haradem dalekim zamieszkiwały Olifanty. W dżunglach musiało żyć wiele zwierząt, z który z pewnością znamy tylko małpy. Klimat był niewątpliwie gorący i wilgotny. Tereny izolowane od reszty Śródziemia pasami pustyń. Rozciągały się one tak daleko że docierały do drugiej półkuli, gdyż wiadomo że świeciły tam "inne gwiazdy" widziane przez Aragorna w roku 2980.

Inne wersje mitologii Edytuj

Według pierwszych zapisków J. R. R. Tolkiena Khand, który jest pod Mordorem, należy do Haradu. Jednak w późniejszych notkach został on dołączony do Śródziemia.

Kreacje w adaptacjach Edytuj

Harad występuje w grze Third Age, gdzie jest jedną z dwunastu grywalnych frakcji. Ponadto wystepuje też w grze Władca Pierścieni: Bitwa o Śródziemie II jako plansza dla czterech graczy.

Ciekawostki Edytuj

  • Flagą najważniejszego księstwa jest czarny wąż na czerwonym tle.
  • „Harad” oznacza południe.
  • W języku hobbickim Harad nazywano "Krajem Słońca".