Fandom

Władca Pierścieni Wiki

Hamfast Gamgee

2775stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Ależby mi Dziadunio wygarnął słowa prawdy, gdyby mnie tu zobaczył. Nieraz mi powtarzał, że źle skończę, jeśli nie będę ostrożniejszy.

—Sam do Froda przed Morannonem

Hamfast Gamgee, zwany Dziaduniem (2926 TE - 7 CE) – hobbit, żonaty z Bellą Goodchild, z którą miał sześcioro dzieci, w tym Sama, jednego z członków Drużyny Pierścienia. Mieszkał w Bagshot Row pod numerem 3.

Biografia Edytuj

Hamfast pracował jako ogrodnik. Przez czterdzieści lat pielęgnował ogród w Bag End, najpierw jako pomocnik ogrodnika Holmana (ciotecznego brata jego ojca), a potem jako ogrodnik. Był uznawany za eksperta w sprawach roślin bulwiastych. Często pytano go o rady co do uprawy warzyw, zwłaszcza ziemniaków.

Jako że przez wiele lat pracował u Bagginsów, wiele wiedział o ich rodzinie. Dlatego, gdy Bilbo wyprawiał swoje sto jedenaste urodziny i wzrósł popyt na wspomnienia o Bagginsach to Dziadunio był najchętniej słuchanym hobbitem, a rozprawiał on w małej gospodzie "Pod Bluszczem" przy drodze Nad Wodą. To on opowiedział hobbitom o tym jak zginęli rodzice Froda, jak chłopak spędził dzieciństwo, wspomniał o przygodach Bilba i stwierdził, że obaj Bagginsowie to naprawdę porządni hobbici.

Gdy Bilbo Baggins opuścił Hobbiton, każdemu ze swoich znajomych i przyjaciół coś zostawił. Dziadunio Gamgee dostał dwa worki ziemniaków, nową łopatę, wełnianą kamizelkę oraz butelkę maści na obolałe stawy.

To Hamfast przez przypadek powiedział Khamûlowi, jednemu z Czarnych Jeźdźców, że Frodo sprzedał Bag End i udał się do Bucklandu.

W ostatnim roku życia przeniósł się wraz z Samem do Bag End gdzie zaopiekowała się nim mieszkająca niedaleko wdowa Rumble.[1]

Z napomknień Sama wynika, ze Dziadunio lubił go strofować i napominać.

A nie mówiłem?

—Dziadunio do Sama

Kreacja w adaptacjachEdytuj

W filmie Władca Pierścieni reżyserii Petera Jacksona w rolę Hamfasta Gamgee'go wcielił się Norman Forsey.

Przypisy Edytuj

  1. J.R.R. Tolkien, Władca Pierścieni, Powrót króla, „Szara Przystań

Więcej z Fandomu

Losowa wiki