FANDOM

Haletha

Haletha (ur. 341 PE, zm. 420 PE) – nazywana Panią Halethą, przywódczyni plemienia Haladinów, nazywanego od jej imienia Ludem Halethy. Córka Haldada i siostra bliźniaczka Haldara[1]. Była sławną amazonką i otaczała się doborową gwardią przyboczną złożoną z niewiast[2].

Biografia Edytuj

Haletha była córką Haldada. Miała brata bliźniaka Haldara. Oboje byli równie odważni i biegli w sztuce walki. Jej ojciec i brat zginęli w czasie walki z orkami broniąc oblężonego przez wrogów obszaru pomiędzy rzekami Ascar i Gelion.

Po śmierci brata i ojca, w bitwie z orkami w 375 PE, została przywódczynią Haladinów. Poprowadziła swój lud z Thargelionu na zachód, wybierając niebezpieczną drogę skrajem Nan Dungortheb. Za strzeżenie przeprawy przez Teiglin otrzymała Brethil, w którym później osiedlił się jej ród. Haletha nigdy nie wyszła za mąż i nie miała dzieci. Rządziła swoim ludem aż do śmierci. Kiedy zmarła, usypano jej na pagórku wśród puszczy zieloną mogiłę Tûr Haretha[1]. Przywództwo po niej przejął syn jej brata Haldan.

Przypisy

  1. 1,0 1,1 J.R.R. Tolkien, Christopher Tolkien (red.), "Silmarillion", wydawnictwo Amber.
  2. J.R.R. Tolkien, Niedokończone Opowieści, Druedainowie, wydawnictwo Amber