FANDOM

Disambig
Nazwa tego hasła odnosi się do więcej niż jednego pojęcia. Zobacz ją tutaj - Haldir.

Haldirelf z lasów Lothlórien. Prawdopodobnie jest Elfem Szarym oraz strażnikiem północnych granic krainy. Jako pierwszy powitał Drużynę Pierścienia wraz z jego braćmi: Rúmilem i Orophinem oraz stał się ich przewodnikiem do Caras Galadon.

W książce Edytuj

W dniu 15 stycznia 3019 roku Trzeciej Ery spotkał w pobliżu lasu Drużynę Pierścienia. Haldir był w stanie rozmawiać z Drużyną, ponieważ znał wspólną mowę. Krzyknął do Legolasa, że tak sapią, iż trafiliby ich w ciemności z łuku. Mimo to nie wypuścił strzał, gdyż z dawna zapowiadane było ich przybycie. Elfy rozpoznały Legolasa jako swego krewnego. Wtedy Haldir wezwał jego i Froda na drzewo, na którym przebywał. Kiedy Frodo wdrapał się po spuszczonej z drzewa sznurowej drabince, zastał Legolasa wśród trzech obcych elfów, którzy mieli ubrania ciemnoszare i póki się nie poruszyli, trudno było ich dostrzec wśród gałęzi. Haldir powitał pierwszy Froda i Sama, który podążył za swoim panem. Haldir należał do tych elfów, którzy władali wspólną mową. Wtedy przedstawił siebie i jego braci, którzy słabo władali wspólną mową. Wiedzieli o ich przybyciu, gdyż wysłannicy Elronda szli przez Lórien. Wtedy Haldir zapytał ilu ich jest. Legolas odpowiedział, że jest ich ośmiu: on, czterech hobbitów, Aragorn, Boromir i krasnolud Gimli. Powiedział, że imię Aragorna, syna Arathorna było znane w Lothlórien. Był gotów prowadzić Drużynę do Lórien, ale zawahał się na wieść, że jeden z nich był krasnoludem. Od dawna elfowie nie zadawali się z krasnoludami, lecz Frodo nalegał, aby przepuścili Gimliego, gdyż to zaufany doradca Dáina Żelaznej Stopy z Samotnej Góry, którego Elrond wybrał na członka Drużyny Pierścienia i okazał się bardzo mężny i wierny. Po naradzie z towarzyszami, zgodził się na wejście Gimliego, ale tylko z zawiązanymi oczyma. Następnie Aragorn zaproponował, że skoro jeden z nich będzie musiał przejść z zawiązanymi oczami, to niech każdy zrobi tak samo. Elfowie niechętnie się zgodzili, lecz wprowadzili ich do lasu.

Spędzili noc na drzewach. W nocy Haldir usłyszał orków i odciągnął ich od Drużyny Pierścienia. Kiedy wrócił na drzewo, zobaczył pod nim dziwne stworzenie, którym, jak domyślił się Frodo, był Gollum.

Kolejnego ranka Haldir zaprowadził Drużynę na wzgórze Cerin Amroth, do Caras Galadon. Po drodze mieli znów oczy związane opaską. Elf na końcu drogi przeprosił Gimliego, przyprowadził ich przed oblicze Galadrieli i Celeborna, a następnie zaprowadził drużynę do łodzi, skąd mieli odpłynąć przez Wrota Argonath.

Nie znano jego dalszych losów, prawdopodobnie razem z innymi elfami odpierał orków z Morii i Dol Guldur w czasie ataków na Lórien.

Kreacja w adaptacjach Edytuj

W filmie Władca Pierścieni postać Haldira różni się bardzo od swojego książkowego pierwowzoru, ponieważ dodano wiele informacji spoza książki. Natomiast J.R.R. Tolkien w ogóle nie wspomina o dalszym życiu Haldira po opuszczeniu lasu przez Drużynę Pierścienia.

W filmie Władca Pierścieni: Dwie Wieże w reżyserii Petera Jacksona, Haldir prowadził grupę dwustu elfów z Lothlorien do Helmowego Jaru, wielkiej twierdzy Rohanu. Został wysłany przez Elronda z Rivendell i Galadrielę. Był tam, aby uczcić wierność poczynioną przez bitwę Ostatniego Przymierza Ludzi i Elfów. Elfy były na murach Jaru. Pierwsi Uruk-hai zostali łatwo przez nich pokonani. Elfowie odparli nieubłagany atak na armię Isengardu, a Aragorn, Gimli, Legolas i Haldir zajmowali się niszczeniem drabin oblężniczych. Bitwa była początkowo bardziej korzystna dla Wolnych Ludów, lecz Berserk Uruk-hai podpalił bombę i zawalił nią jedną ze ścian. Połączenie szoku i ofiar szybko odwróciło losy walki obleganych sił i druga linia obrony umieszczona za ścianą pozostała nie kontrolowana. Aragorn wyleciał w powietrze z powodu fali uderzeniowej bomby i otoczyli go Uruk-hai. Gimli, widząc swojego przyjaciela w niebezpieczeństwie, skoczył na Uruk-hai i samodzielnie zabił większość atakujących Aragorna wrogów, ale wkrótce został uderzony w tył głowy. Wtedy Aragorn krzyknął do Haldira: "Wystrzel strzały!" i elfy zestrzeliły pierwszy szereg Uruk-hai. Aragorn tymczasem zobaczył, że ściana Jaru została opanowana.

Choć Haldir nadal starał się utrzymać pozycję elfów na górze, sama liczba Uruk-hai była zbyt wielka dla nich, stracili bowiem ponad połowę ich początkowej wytrzymałości. Widząc to, Król Théoden nakazał: "Aragornie, wycofaj się!". Aragorn powiedział to Haldirowi, który był zajęty walką, i wszyscy żołnierze Galadrimów zaczęli wycofywać się tylnymi schodami. Haldir jednak był atakowany z obu stron przez dwóch Uruk-hai. Zabił obu, ale jeden z nich wbił mu od tyłu miecz w plecy. Podczas gdy padał twarzą na ziemię, zobaczył ciała swoich poległych przyjaciół. Aragorn krzyknął: "Haldir!", podbiegł do niego i objął go, starając się go trzymać, ale Haldir upadł nieżywy.

Ciekawostki Edytuj

  • W grze Lego Lord of the Rings: Władca Pierścieni Haldir posiada łuk Galadrimów.
  • Również w tej grze, po ponownym wejściu na mury w misji Bitwa o Helmowy Jar można zobaczyć uruka, który mieczem zabija Haldira.

Galeria Edytuj

  • W Drużynie Pierścienia.
  • W Helmowym Jarze.
  • Haldir na moment przed śmiercią.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki