Fandom

Władca Pierścieni Wiki

Húrin Thalion

2741stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Disambig.svg
Nazwa tego hasła odnosi się do więcej niż jednego pojęcia. Zobacz ją tutaj - Húrin.

Húrin Thalion (ur. 439 PE - zm. ok. 503 PE) – Adan, jeden z wielkich bohaterów Pierwszej Ery, wódz rodu Hadora, władca Dor-lóminu.

BiografiaEdytuj

Húrin urodził się jako pierworodny syn Galdora i Harethy i brat Huora. Był niższy od mężczyzn swojego plemienia, miał jednak złote włosy i jasną karnację. Był wytrwały i mocno zbudowany. Húrin zgodnie z przyjętą wśród ludzi tradycją Hurin i jego brat Huor wychowywali się na dworze swojego wuja Haldira z Brethilu. Tam też po raz pierwszy wzięli udział w bitwie z orkami. Odcięci od reszty wojsk omal nie zginęli, gdyby nie pomoc orłów Thorondora. Bracia zostali przeniesieni do Gondolinu. Król Turgon otoczył ich opieką i obdarzył przyjaźnią. Po rocznym pobycie i złożeniu przysięgi, że nikomu nie zdradzą drogi do Gondolinu powrócili do Dor-lóminu. Uważano, że Hurin był człowiekiem północy, który najwięcej poznał sekretów Noldorów. Wkrótce w obronie fortecy Eithel Sirion ginie Galdor przez co Hurin obejmuje władzę nad Dol-lominem i rodem Hadora. Z żoną Morweną doczekał się syna Túrina oraz córek Urweny i Niënor. Gdy objął władzę wpędził orków z Ered Wethrin zadając im wielkie straty i odrzucając ich aż do Anfauglithu.

Wziął w Nirnaeth Arnoediad – Bitwie Nieprzeliczonych Łez. Z garstką ocalałych z bitwy ludzi osłaniał odwrót wojsk króla Turgona. W walce zginął jego brat, Huor. W końcu pozostał sam na polu bitwy. Bronił się do końca, jednak uległ przewadze wroga. Został wzięty do niewoli, gdyż Morgoth chciał wydobyć od niego wiadomości na temat Gondolinu. Hurin nie złamał przysięgi i odmówił zdrady. Wobec nieugiętości Húrina, Morgoth przeklął go wraz z całym rodem, naznaczając jego życie oraz życie żony i dzieci wielkim cierpieniem. Samego Hurina przykuł siłą swojej woli do kamiennego siedziska na zboczu Thangorodrimu. W niewoli spędził dwadzieścia osiem lat.

Kiedy dopełniły się słowa klątwy, Morgoth uwolnił Hurina w nadziei, że doprowadzi go do kryjówki króla Turgona. Hurin chciał tam się udać jednak władca Gondolinu nie wpuścił go swojego grodu, gdyż obawiał się zdrady.

W Brethilu przy grobie swoich dzieci spotkał Morwenę. Spędził z nią tylko jedną noc, gdyż nad ranem umarła. Zrozpaczony przeprawił się na drugi brzeg Teiglinu i podążył na południe w kierunku wzgórz Amon Rudh. Dotarł do zniszczonego przez Glaurunga domu Finroda Felagunda. Zabił krasnoluda Mîma i wyniósł ze skarbca legendarny naszyjnik Nauglamir. Następnie udał się do Doriathu na dwór króla Thingola, tam został z niego zdjęty czar Morgotha. Hurin zostawił naszyjnik władcy Doriathu i opuścił jego królestwo. Następnie popełnił samobójstwo rzucając się do morza.

Ciekawostki Edytuj

  • Głównym źródłem wiedzy o losach Hurina jest pieśń Narn i Hin Hurin (najdłuższa ze wszystkich pieśni Beleriandu) napisana przez Dírhavela, poetę z czasów Earendila, żyjącego u Ujścia Sirionu i zbierającego wszystkie informacje o rodzie Hadora.
Poprzednik:
Galdor Wysoki
Głowa rodu Hadora
PE 462 - PE 503
Następca:
Tuor

Więcej z Fandomu

Losowa wiki