Fandom

Władca Pierścieni Wiki

Gwiazdy

2740stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Varda2a.jpg

Varda wśród gwiazd

Gwiazdy – ciała astronomiczne świecące na niebie. Były to owoce Drzew Valinoru, zawieszone przez Vardę nad Ardą.

Gwiazdy zostały utworzone przez Vardę w dwóch fazach, podczas drugiej grupowała ona starsze w gwiazdozbiory i tworzyła nowe ze światła Telperionu - te były jaśniejsze od innych. Jedyną "gwiazdą" o odmiennej historii jest Gwiazda Eärendila. Znamy kilka gwiazd wymienionych z nazwy (niektóre są planetami). Większość z nich możemy rozpoznać współcześnie.

Były najważniejsze dla elfów, które obudziwszy się jeszcze przed powstaniem Słońca kochały ich światło. Niektóre tak bardzo, że wolały żyć w Śródziemiu niż iść do Valinoru.

Elfowie, gdy się obudzili ujrzeli gwiazdy. Prawdopodobnie pierwsze słowo które padło to ela lub ele - "patrz!". Stąd wywiedziona została nazwa el i elen - "gwiazdy" a elfowie zostali nazwani Eldarami - czyli ludem gwiazd. Gwiazda Eärendila wiodła statki do Númenoru, dlatego nazywano go też Elena ("Pod opieką gwiazdy"). Najbardziej znane elfickie pozdrowienie na pożegnanie brzmi: Elen síla lúmenn' omentielvo - "Niech gwiazdy świecą nad godziną naszego spotkania". Gdy Frodo przechodził przez Mordor ujrzał gwiazdę. Doprowadziło go to do stwierdzenia, że na końcu wszystkiego Cień jest tylko małą, przemijającą rzeczą, ponieważ istnieje piękne światło którego żadne zło nie może dosięgnąć.

Światło gwiazd było często łączone z klejnotami i część z nich zawierała w sobie ich światło. Jeden z Silmarili został też gwiazdą. Elendilmir był szczególnym znakiem szacunku i godności - był symbolem Królestwa Północy. Naszyjnik Arweny był nazywany Gwiazdą Wieczorną. Gwiazdy był też w godłach i symbolach rodu Fëanora, Durina, Gondoru. Kopułą Gwiazd nazwano jedną z największych budowli w Osgiliath. Wielokrotnie wymieniane w poezji i pieśniach.

Gwiazdy Edytuj

Planety Edytuj

Nazwy Edytuj

W różnych językach Śródziemia gwiazdy były określane słowami wywodzącymi się od słowa z pierwotnego elfickiego el. Używano też nazw i form geil lub tinw (noldorin), ílë, elen (quenya), el, êl, tinu, gil, (sindarin),

Więcej w Fandom

Losowa wiki