Fandom

Władca Pierścieni Wiki

Gwathló

2735stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Gwathló, Szara Woda (sin. cień-moczary) – potężna rzeka, biorąca swój początek od połączenia Mitheithel i Glanduiny, gdzie powstają mokradła zwane Nîn-in-Eilph. Biegnie w kierunku południowo-zachodnim koło miasta Tharbad. Wpada do morza obok Lond Daer. Rzeka rozdziela prowincje Minhiriath i Enedwaith.

Historia Edytuj

Pierwsza wzmianka pojawia się w zapisach numenorejskich dotyczących wypraw Aldariona. Potrzebował on nowego miejsca skąd mógłby czerpać drewno na budowę statków, gdyż wycinanie lasów na Numenorze zostało zakazane. W ujściu Gwathlo założył więc port zwany Vinyalondë, albo po prostu "Nowa Przystań" (później przemianowany na Lond Daer). Pierwsi odkrywcy, który na niewielkich łodziach popłynęli w górę rzeki znaleźli potężne drzewo zacienające nurt, stąd przyjęła się nazwa. Do tej pory puszcze rosnące po obu stronach były rzadko zamieszkane przez niewielkie grupy myśliwych i rybaków.

Numenorejczycy potrzebowali dużo drzewa, rąbali więc kolejne wielkie pnie i spławiali w dół. Wybudowali także drogę na północ i na południe. To zaniepokoiło rdzennych mieszkańców i zaatakowali oni przybyszów. Zostali jednak odparci do Eryn Vorn i do Dunlandu.Puszcze jednak zostały praktycznie wycięte, pozostawiając już potem tereny bezleśne po obu stronach.

W Drugiej Erze rejon ten zajął Sauron w 1699 r. - w czwartym roku podboju Eriadoru i Wojny Elfów z Sauronem. Skierował się dalej aby zaatakować Lindon pozostawiając jednak znaczny oddział do związania walką Elronda w Rivendell. Już w 1695 r. Gil-galad wezwał na pomoc Numenorejczyków, którzy przybyli w wielką armią w 1700 r. Rozegrała się wtedy Bitwa nad Gwathló gdzie Sauron został pobity i musiał ratować się ucieczką z niewielkim oddziałem straży przybocznej. W tym czasie północnym końcem rejonu zainteresowań Numenorejczyków był bród poniżej rozlewisk łabędzi.

W trzeciej Erze w miejscu brodu postawiono potężny most ułatwiający podróż po Gościńcu Północno-Południowym. Powstało tam miasto garnizonu straży i fachowców od budowy mostu, rozrośnięte potem. Istniało do 1636 TE kiedy to Śródziemie nawiedził Wielki Mór. Most przetrwał jednak aż do 2912, kiedy to potężne roztopy po bardzo silnej zimie zrujnowały go. W 3018 TE Boromir przekraczał rzekę w bród, z dużym narażeniem życia.

Inne formy Edytuj

  • Szare Rozlewiska - tłumaczenie z formy westrońskiej, pochodzi jednak od sindarskiej gwath oznaczającej cień rzucany przez cos, w tym przypadku drzewa które tu rosły zanim je wycięto na budowę statków.
  • Gwathir - forma zapisu stosowana przez Numenorejczyków, oznacza to "Cienista rzeka z mokradeł";
  • Adunaicaka nazwa to Agathurush - tłumaczenie nazwy Gwathló.

Więcej w Fandom

Losowa wiki