FANDOM

Stub-icon.png Ten artykuł należy przeredagować, aby dopasować go do standardów obowiązujących na Śródziemie Wiki.

Gondolin – ukryte królestwo elfów w Beleriandzie, założone przez Turgona, na początku Pierwszej Ery. Mieszkał w nim również jeden z najlepszych elfickich kowali - Enerdhil. W tym mieście powstały słynne ostrza - Glamdring i Orcrist, a także Żądło Bilba, później Froda Bagginsa.

Geografia Edytuj

Gondolin był położony na równinie Tumladen, a samo miasto na wzgórzu Amon Gwareth pośrodku niej, otoczonej przez góry Echoriath. Prowadziła tam ukryta droga dnem Suchej Rzeki tunelami i rozpadliną Orfalch Echor. Idril kazała też wybudować drugi tunel do ścieżki wysoko w górach prowadzącej przez Cirith Thoronath do Przełomu Sirionu. W rejonie Gondolinu znajdował się również Anghabar - kopalnia żelaza, położona w północnej części gór Echoriath.

Samo miasto osiągnęło przez 350 lat ukrycia niezwykłe piękno. Białe mury, wygładzone posadzki, liczne fontanny i rzeźby. Turgon sam wyrzeźbił złote i srebrne drzewo (Glingal i Belthil) na podobieństwo Dwóch Drzew Valinoru.

Historia Edytuj

Turgon, dzięki pomocy Ulma odnalazł ukrytą dolinę Tumladen, która znajdowała się na wschód od górnego biegu Sirionu w pierścieniu wysokich, niedostępnych gór. Turgon wraz z garstką najbardziej zaufanych elfów budował miasto Gondolin przez 52 lata. Po ukończeniu budowy Turgon wyprawił w drogę cały swój lud, to znaczy trzecią część Nolordów Fingolfina i liczniejszy jeszcze hufiec Sindarów. Przed wyjściem z Vinyamaru Ulmo polecił zostawić mu oręż dla posła od niego jako znak. Miasto przez wiele lat pozostawało w ukryciu. Jedynymi ludźmi, którzy weszli do Gondolinu byli Hurin, Huor i Tuor, który użył owego znaku. Gondolin przetrwał najdłużej ze wszystkich królestw Ñoldorów w Śródziemiu[1].

Upadek Gondolinu w 510 PE Edytuj

Przyczyny Edytuj

Tuor po ucieczce od Morgotha przez siedem lat błąkał się po Beleriandzie, aż trafił do Vinyamaru. Tam usłyszał słowa od Ulma o ukrytym mieście, a także spotkał Voronwëgo, który zaprowadził go do Gondolinu. W rok po przybyciu Tuora został porwany jego szwagier, Maeglin.

89tcal 03.jpg

Upadek Gondolinu na obrazie Rogera Garlanda

Zdrada Maeglina Edytuj

Orkowie zawlekli Maeglina do Angbandu, lecz Maeglin długo był nieugięty i nie chciał wyjawić Morgothowi położenia Ukrytego Królestwa. Gdy zagrożono mu okrutnymi torturami Maeglin się załamał i zdradził miejsce położenia Gondolinu. Morgoth obiecał zdrajcy rękę Idril Celebrindal.

150px-Ted Nasmith - Glorfindel and the Balrog Above Gondolin.jpg

Walka Glorfindela z Gothmogiem - Ted Nasmith

Napaść na Gondolin Edytuj

Gdy Morgoth zebrał swą armię orków, wilkołaków, smoków i balrogów zaatakował Ukryte Królestwo w przeddzień święta zwanego Bramami Lata. W trakcie bitwy Tuor zabił Maeglina, a Ecthelion znad źródeł pokonał Gothmoga, przywódcę balrogów.

Po bitwie Edytuj

Tuor i Idril po walce zgromadzili garstkę niedobitków i uciekli do Nan-Tathren.

Skutki Edytuj

EtymologiaEdytuj

Staroquenejska nazwa Gondolinu to Ondolinde ("Skała Muzyki Wód" - od licznych strumyków spływających po zboczach centralnego wzgórza), a powszechnie znana - Ukryte Królestwo.

Ciekawostki Edytuj

  • Niektóre elfy z Gondolinu były dość niskie. Można to wywnioskować ze zdania zawartego w Księdze Zaginionych Opowieści: Choć Tuor był niewysokim mężczyzną i tak był wyższy od większości elfów w Gondolinie. Zapewne chodziło tu o Sindarów z Nevrastu, którzy również mieszkali w Gondolinie.

Przypisy

Rozpocznij dyskusję Dyskusje o artykule Gondolin

  • Sauron i upadek Gondolinu

    8 wiadomości
    • M.W.P.Gąbka napisał(a): No tak, przecież właśnie to napisałem: około pół roku. Więc co to za "coo""? No tak, przeci...
    • Ekhm... To była rahuba czasu ainurów, możesz jej nie znać, bo używana jest tylko poza Ardą... A tak serio, to nie wiem co mi się sta...

Więcej z Fandomu

Losowa wiki