Wikia

Władca Pierścieni Wiki

Gollum

Dyskusja0
1499stron na
tej wiki
Gollum, dawniej znany jako Sméagol -
Gollum
Gollum
LordWieslawDodany przez LordWieslaw
kreatura będąca niegdyś hobbitem, nienawidząca i jednocześnie nieustannie pożądająca Jedynego Pierścienia.

Biografia Edytuj

Młodość Edytuj

Gollum2
Sméagol w chwili zdobycia Pierścienia
UrukHaiLurtzDodany przez UrukHaiLurtz

Sméagol urodził się ok. 2400 r. T.E. jako członek szczepu Stoorów, kiedy ten żył jeszcze przed osiedleniem się w Shire na Polach Gladden. Rodzice hobbita prawdopodobnie nie żyli, kiedy ten dorastał, lub opuścili go w jego dzieciństwie. Dowodem na to jest, iż wychowywała go jego babka. W 2463 roku T.E. Sméagol wszedł w posiadanie Jedynego Pierścienia. Ten wpadł w jego ręce, gdy Sméagol spędzał swoje urodziny na wędkowaniu wraz z przyjacielem i kuzynem Déagolem na Polach Gladden. Déagol wpadł do wody, gdy pociągnęła go wielka ryba. Na dnie rzeki zauważył Jedyny Pierścień i przywłaszczył go sobie. Sméagol zażądał od niego Pierścienia, argumentując, że ma dziś urodziny i pragnie tego skarbu zgodnie z tradycją jego ludu. Po odmowie znalazcy hobbit zaatakował przyjaciela, zabijając go i odbierając Pierścień.

W Górach Mglistych Edytuj

Gollum3
Sméagol podczas powolnej przemiany w Golluma
UrukHaiLurtzDodany przez UrukHaiLurtz

Po jakimś czasie zbrodnia Sméagola wyszła na jaw i otrzymał on karę wygnania ze społeczności hobbitów. W 2470 roku skrył się w Górach Mglistych, pełzając i stroniąc od światła. Przez jego niewyraźną mowę przypominającą gulgotanie nazwano go Gollumem. Stwór ten przez ponad czterysta lat życia w ciemnościach jaskiń stał się istotą mało do hobbita podobną. Jedyny Pierścień wywierał na niego potężny, negatywny wpływ. Sam Gollum nazywał go swoim "prezentem urodzinowym" lub "skarbem".

Utrata Pierścienia Edytuj

Posiadał go aż do czasów Wyprawy do Ereboru w 2941 roku T.E., kiedy to hobbit Bilbo Baggins zagubiony w jaskiniach Gór Mglistych przypadkiem znalazł Jedyny Pierścień. Gdy napotkał Sméagola, ten wyzwał go na pojedynek na zagadki. Wygrał Bilbo, pytając stwora, co ma w kieszeni. Gollum nie mógł tego wiedzieć. Wtedy stwór odkrył, że nie ma swojego Pierścienia. Szybko zdał sobie sprawę, że to hobbit zabrał jego "skarb", jednak nie zdołał go schwytać.

Poszukiwania Pierścienia Edytuj

Pozbawiony przypadającej w udziale nosicielowi Pierścienia niewidzialności i rozjątrzony stratą Gollum w 2944 roku T.E. opuścił swe groty i przemknąwszy się obok orków wyszedł na powierzchnię. Wiele lat błąkał się po Śródziemiu, w końcu 3017 roku dotarł do granic Mordoru. Przechodził obok, a następnie skierował się na
First-footage-from-the-hobbit-the-desolation--L-88Wg79
Lurtz76Dodany przez Lurtz76
południe. Poszukując Pierścienia po wielu latach zaszedł do dalekich krain. Przemierzył góry Emyn Muil, Martwe Bagna i dotarł do gór otaczających Mordor. Przeszedłszy przez jaskinie Szeloby znalazł się w Kraju Cienia, gdzie pochwycili go orkowie Saurona. Gollum został zawleczony do Barad-dûr, gdzie po długich torturach wyjawił Mrocznemu Władcy miejsce przebywania Pierścienia. Powiedział podobno dwa słowa: "Shire" i "Baggins". Gollum został wnet uwolniony i odesłany z Mordoru. Wędrując przez Martwe Bagna został złapany przez Aragorna, który oddał go w ręce króla elfów z Mrocznej Puszczy Thranduila. W niewoli u elfów był dobrze traktowany. Rozmawiał tam z nim Gandalf, jednak niewiele się od niego dowiedział. Zdołał uciec około 20 czerwca 3018 roku T.E., skąd szybko trafił do Morii, przez którą od 13 do 15 stycznia 3019 roku przechodziła Drużyna Pierścienia. Odtąd stwór był zajęty wyłącznie jej śledzeniem.

Gdy Frodo i Sam rozłączyli się od reszty drużyny, Gollum, podczas ich snu, zaatakował dwóch hobbitów, chcąc odebrać Frodowi Pierścień. Hobbici jednak go pokonali i od tej pory, niejako pod przymusem, złożył przysięgę doprowadzenia ich do Mordoru, gdzie mogliby na zawsze unicestwić Jedyny Pierścień i pozbyć się Saurona. Na początku Gollum nie lubił obu hobbitów, jednakże gdy zauważył, że Frodo nawiązuje z nim nić porozumienia, wiedząc, iż stwór także nosił ciężkie brzemię, zaczął ponownie odkrywać swoją dawną, dobrą naturę i zaprzyjaźnił się z nim. Z Samem wciąż jednak utrzymywał wrogie stosunki.

Zachowanie Sama sprawiło, że Gollum stracił zaufanie do swojego nowego pana i resztka dobra została znów stłumiona przez żądzę odzyskania Jedynego Pierścienia. 

Gollum rotk 3
Gollum w chwili śmierci
KarolainaDodany przez Karolaina
Po tym wydarzeniu uknuł plan pozbycia się hobbitów i zabrania Pierścienia. Zaprowadził ich do jaskini pajęczycy Szeloby, którą jednak pokonał Sam. Nie niepokojeni przez Golluma hobbici przeszli przez Mordor do Góry Przeznaczenia. Tam Frodo został zaatakowany przez stwora, który odgryzł mu palec z nałożonym Pierścieniem. Odzyskawszy swój skarb, zaczął podskakiwać z radości, co spowodowało jego upadek do wnętrza Orodruiny. Frodo wybaczył Gollumowi wszystko, ponieważ wiedział, jak wielką moc oddziaływania na ludzi ma Pierścień.

Kreacja filmowaEdytuj

W filmowej trylogii Petera Jacksona, w rolę Golluma wcielił się Andy Serkis.

CiekawostkiEdytuj

  • W 2009 roku wydano fanowski film, poświęcony postaci Golluma, pod tytułem: "Polowanie na Golluma".

Więcej od Wikii

Losowa wiki