Fandom

Władca Pierścieni Wiki

Gobliny (film)

2735stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja4 Udostępnij
Przeciw.svg Ten artykuł jest niekanoniczny

Gobliny z Filmu
Gobliny-1.jpg
Gobliny z Wysokiej Przełęczy
Geneza Zdziczali Orkowie
Występowanie Góry Mgliste i okolice
Pokarm Głównie mięso
Wzrost 1,4 do 2 m
Gobliny – w filmowych adaptacjach Petera Jacksona, to plemię zdziczałych orków z Gór Mglistych. W książce "goblin" to alternatywne określenie orków.

Gobliny różnią się od pozostałych orków pod względem społecznym. Pozostali przedstawiciele tej rasy są z reguły niewolnikami będącymi siłą militarną pod władzą czarnoksiężnika. Gobliny zaś posiadają własne, autonomiczne królestwo oraz króla, co sprawia, że są niezależne od nikogo.

Świadczy to o pewnej odrębności goblinów i orków, którą można zaobserwować w filmach. Dochodzą do tego jeszcze pewne różnice w anatomii i sposobie poruszania się.

Charakterystyka Edytuj

Gobliny mają wygląd zbliżony do orków, są jednak odrobinę mniejsze i sprawiają wrażenie skarlałych. Ręce są nieco dłuższe niż u orków, co nadaje im bardziej pokraczną sylwetkę. Gobliny mają cechy ułatwiające życie w podziemiach - powiększone oczy oraz duże, nietoperze uszy. Nos często jest zredukowany.

Przeciętny Goblin ma wzrost krasnoluda, są jednak przypadki osobników dorównujących wzrostem orkom lub ludziom. Wielki Goblin z Wysokiej Przełęczy był istnym olbrzymem, posiadał wzrost około trzech metrów.

Były to istoty podłe i plugawe, jednak w przeciwieństwie do pozostałych orków biegle opanowały sztukę obróbki metalu. W przeszłości zdarzało się im nawet handlować z krasnoludami, jednak późniejsze wojny doprowadziły do wzajemnej nienawiści tych ras.

Orkowiemoria.jpg

Ciężkozbrojna Piechota goblinów z gry "Third Age: Total War".

Występowanie i uzbrojenie Edytuj

Gobliny zamieszkiwały podziemia Gór Mglistych oraz ich okolice. Największe skupisko tych istot mieściło się pod Wysoką Przełęczą, gdzie gobliny posiadały własną stolicę. Inne duże skupisko mieściło się w ruinach kopalni Morii.

Gobliny z Morii miały charakterystyczne uzbrojenie z ciemnego metalu, które pozostało im jeszcze z czasów wojny z krasnoludami. W jego skład wchodziły hełmy z przyłbicami oraz zakrzywione szable i sztylety. Ich tarcze i elementy zbroi posiadały ostre kolce, co pozwalało im na wspinaczkę po ścianach.

Gobliny z Wysokiej Przełęczy nie używały na co dzień zbroi, lecz chodziły ubrane w przepaski na biodrach i szmaty. Do walki używali krótkich mieczy, szabli oraz wszelkich ostrych przedmiotów.
Goblinymoria.jpg

Gobliny z Morii.

Największy udział gobliny miały w "Hobbicie", gdzie schwytały Kompanię Thorina, podczas przeprawy przez Góry Mgliste. Gandalf zabił ich króla, co przyczyniło się do wymarszu Goblinów z gór i Bitwy Pięciu Armii.

Podczas przeprawy przez Morię, Drużyna Pierścienia została zaatakowana przez hordy goblinów, które mieszkały w tamtych podziemiach od czasu wojny z krasnoludami. Jednak uciekły one na widok Balroga, którego traktowały niczym potężne bóstwo.

Użycie określenia "goblin" w książkach Edytuj

W książce "Hobbit, czyli tam i z powrotem", prawie nie występuje określenie "ork". Zarówno spotkania w podziemiach pod Wysoką Przełęczą, jak i w przypadku Bitwy Pięciu Armii, przeciwnicy bohaterów książki określeni są mianem goblinów.

W prologu do "Władcy Pierścieni", przypominającym przygody Bilba, jest jednak powiedziane, że drużynę Thorina ciągnącą ku Dzikim Krajom napadli na Wysokiej Przełęczy w Górach Mglistych orkowie. Tak samo Azog, ojciec Bolga, przywódcy goblinów w Bitwie Pięciu Armii, jest w dodatku do "Władcy Pierścieni" określony jako ork, a armia goblinów biorąca udział w bitwie, także jako orkowie.

Powszechne użycie określenia "goblin" w "Hobbicie" może być tłumaczone tym, że ta książka spisana została na podstawie relacji Bilba, a hobbici zazwyczaj używali właśnie tego słowa na określenie orków. We "Władcy Pierścieni" zazwyczaj używa się określenia "ork", choć słowo "goblin" także pojawia się zamiennie, najczęściej w ustach hobbitów i w sytuacjach, w których oni biorą udział.

Rozpocznij dyskusję Dyskusje o artykule Gobliny (film)

  • Gobliny=Orkowie

    23 wiadomości
    • <div class="quote">Jednak, o ile pamiętam, w "Dwóch Wieżach" z rozmów orków wynika odrębność tych z G...
    • http://tolkiengateway.net/wiki/Goblin Amen
  • Język Goblinów

    2 wiadomości
    • Jakim językiem posługiwały się Gobliny? Westronem, Czarną Mową, ,,Językiem Goblińskim" , czy wszystkim po trochu? Jakie macie zda...
    • Masz na myśli orków z gór na północy? Używali przekręconego westronu, bo Czarną Mowę znali tylko żołdacy Barad-duru.

Więcej w Fandom

Losowa wiki