Wikia

Władca Pierścieni Wiki

Gimli

Dyskusja0
1828stron na
tej wiki
Gimli
Gimli face
Gimli - kadr z filmu "Władca Pierścieni: Drużyna Pierścienia"
Rasa Krasnolud
Płeć Mężczyzna
Inne imiona Przyjaciel elfów, Powiernik kosmyka
Data urodzenia Po roku TE 2879
Data śmierci Nieznana (odpłynął do Amanu w roku CE 120
Kolor włosów kasztanowy/brązowy
Kolor oczu ciemne [1]
Występowanie Władca Pierścieni
Aktor John Rhys-Davies

Gimli (ur. 2879 roku TE, zm. po 120 roku CE) – krasnolud, pochodzący plemienia Durina, członek Drużyny Pierścienia, uczestnik Wojny o Pierścień, przyjaciel Legolasa, jedyny krasnolud, który popłynął do Amanu.

BiografiaEdytuj

MłodośćEdytuj

Gimli urodził się jako syn Glóina, członka Kompanii Thorina; imię jego matki nie było znane. Przyszedł na świat w siedzibach krasnoludów w Górach Błękitnych znajdujących się w zachodniej części Eriadoru, 109 lat  po tym jak Smaug zajął Samotną Górę. Nie mógł wziąć udziału w wyprawie krasnoludów do Ereboru, ze względu na to, że był za młody, a mianowicie miał 62 lata[2]. Po opanowaniu przez krasnoludów Samotnej Góry przeniósł się tam razem ze swoją rodziną.

Drużyna PierścieniaEdytuj

Około 3017 TE pod Samotną Górę przybył posłaniec z Mordoru, który szukał informacji na temat Bilba oraz Jedynego Pieścienia. Gimli wraz ze swoim ojcem Glóinem zostali wysłani do Rivendell, aby ostrzec Bilbo Bagginsa przed niebezpieczeństwem oraz poinformować o całej sytuacji Elronda. Kiedy Frodo wraz z Jedynym Pierścieniem przybył do Rivendell, Gimli wraz z ojcem i udział w naradzie podczas której debatowano co należy zrobić z pierścieniem. Po tym jak ogłoszono wyprawę do Mordoru, w celu zniszczenia pierścienia, Gimli dołączył do Drużyny Pierścienia. Po przejściu przez Morię dotarli do Lothlórien. Gimli był pierwszym Krasnoludem od czasów przebudzenia się Balroga w kopalniach, który wkroczył na teren królestwa Galadrieli i Celeborna. Jednak przed wejściem został zmuszony, do tego aby wkroczyć tam z zamkniętymi oczami. Gdy podczas spotkania Drużyny Pierścienia z Celeborn dowiedział się, że przed wiekami krasnoludowie obudzili Balroga, stwierdził, że nie wpóściłby do swojej krainy Gimlego z jego towarzyszami. Podczas pobytu w krainie Celeborna i Galadrieli Gimli spędzał dużo czasu z Legolasem, gdzie często razem przechadzali się wśród drzew, co dziwiło wielu elfów. Właśnie wtedy zaczęli stawać się przyjaciółmi. Przed opuszczeniem Lothlorien prosił o kosmyk jej lśniących włosów. Od tego czasu Galadriela droczyła się z nim nazywając go "Powiernikiem kosmyka"[3].

Wojna o PierścieńEdytuj

Kiedy drużyna się rozpadła Gimli, Legolas i Aragorn ruszyli tropem Uruk-hai,  którzy porwali hobbitów Merry'egoPippina. Razem z towarzyszami dotarł do Fangornu. Tam spotkali się z Gandalfem Białym. Czarodziej zabrał ich do Edoras, w królestwie Rohanu, by z ich pomocą odczarować króla Théodena, którego umysł zatruł Saruman.

Wziął udział w Bitwie o Rogaty Gród (zwaną też bitwą o Helmowy Jar). Wówczas zabił czterdziestu trzech podwładnych Sarumana, czym prześcignął Legolasa z wynikiem czterdziestu dwóch zabitych wrogów. Po  bitwie, w raz z resztą wojska udał się do Isengardu, który został już zajęty przez enty.

Gimli, wraz z Legolasem i Aragornem przeszedł Ścieżką Umarłych. Razem z armią Umarłych walczył w Bitwie na Polach Pelennoru, a później w Bitwie pod Morannonem.

Dalsze losyEdytuj

Po upadku Saurona dostał w posiadanie Błyszczące Jaskinie w Helmowym Jarze i wraz z licznymi pobratymcami założył tam nowe krasnoludzkie królestwo - Aglarond. Po śmierci króla Elessara w 120 roku Czwartej Ery, wyruszył wraz z Legolasem na Zachód i został pierwszym krasnoludem, który stanął na brzegach Amanu.

Drzewo genealogiczneEdytuj

Náin II

Dáin I

Borin

Thrór

Farin

Thráin II

Fundin

Gróin

Thorin Dębowa Tarcza
 
Balin
 
Dwalin
 
Óin
 
Glóin

GIMLI

EtymologiaEdytuj

Słowo Gimli pochodzi z języka staronordyckiego i oznacza najprawdopodobniej ‘ogień’. W przeciwieństwie do imion wielu innych krasnoludów, Gimli nie jest imieniem żadnej z postaci z sag, lecz nazwą dworu znajdującego się w Asgardzie.

Kreacja w adaptacjachEdytuj

W filmowej adaptacji Petera Jacksona, Władca Pierścieni, w rolę Gimlego wcielił się John Rhys-Davies, który w filmie jednocześnie użyczył głosowi Drzewcowi.

Podczas nagrywania filmu do postaci Gimlego dodano kilka wątków, które nie miały miejsca w książce:

GaleriaEdytuj

  • Gimli z Legolasem po bitwie o Rogaty Gród - kadr z filmu "Władca Pierścieni: Dwie Wieże"
  • Gimli walczący na Amon Hen - kadr z filmu "Władca Pierścieni: Druzyna Pierścienia"
  • Gimli - kadr z filmu "Władca Pierścieni: Dwie Wieże"
  • Gilmi w grze "LEGO Władca Pierścieni"

Przypisy

  1. J.R.R. Tolkien, Władca Pierścieni, Dwie Wieże, "Jeźdźcy Rohanu"
  2. J.R.R Tolkien, Christopher Tolkien (red.), Niedokończone Opowieści "Wyprawa do Ereboru "
  3. J.R.R. Tolkien, Władca Pierścieni, Drużyna Pierścienia, "Pożegnanie z Lórien"
Drużyna Pierścienia
Aragorn II | Gandalf | Frodo Baggins | Samwise Gamgee | Meriadok Brandybuck | Peregrin Tuk | Legolas | Gimli | Boromir

Rozpocznij dyskusję Dyskusje o artykule Gimli

  • Odpływ Gimliego do Amanu.

    11 wiadomości
    • To prawda w książce jest napisane.W filmie nie ma tego. :)
    • Rozwiązanych kwestii się już nie powinno podejmować. Zamykam.

Więcej od Wikii

Losowa wiki