FANDOM

Jest mężny i silny. Nigdy nie widziałem, by ktoś tak sprawnie wywijał toporem. Miejmy nadzieję, że znajdzie schronienie w jaskiniach. Tam przez pewien czas będzie bezpieczny. Bezpieczniejszy niż my tutaj. Taka kryjówka przypadnie mu do gustu.

—Aragorn do Legolasa podczas bitwy o Helmowy Jar

Gimli (TE 2879 - CE ?) – krasnolud z plemienia Durina, pochodzący z królewskiego rodu. Członek Drużyny Pierścienia.

Biografia Edytuj

Urodził się i wychował w Górach Błękitnych w 2879 roku Trzeciej Ery, jako syn Glóina. Imię matki nie jest znane. Kiedy miał 62 lata, jego ojciec wziął udział w wyprawie Thorina Dębowej Tarczy. Po odbiciu Samotnej Góry z rąk Smauga, Glóin zabrał go i rodzinę do odzyskanej siedziby[1].

Około 3017 roku Trzeciej Ery, do Ereboru przybył wysłannik z Mordoru (prawdopodobnie Rzecznik Saurona). Proponował Dáinowi sojusz z Sauronem, w zamian za informacje o Bagginsie i pomoc w schwytaniu go. Posłaniec przybywał kilka razy, w końcu Dáin zdecydowanie odmówił i wysłał Glóina z Gimlim, by ostrzegli Bilba przed niebezpieczeństwem. Dotarli do Rivendell, gdzie odbyła się narada. Postanowiono na niej wysłać drużynę, której celem będzie zniszczenie Pierścienia w ogniu Orodruiny[2]. Gimli dołączył do niej z ochotą.

Zdradzieckie serce ma ten, kto porzuca towarzyszy, gdy droga ciemnieje

—Gimli do Elronda, gdy ten przedstawia możliwość zrezygnowania z wyprawy

Drużyna Pierścienia Edytuj

Drużyna wyruszyła i dotarła do przełęczy Caradhras. Gimli określał ją, jakby była żyjącą, wrogą im osobą[3]. Później, jako jedyny z drużyny popierał decyzję Gandalfa, co do przejścia przez Morię. Wchodząc do Morii, spełnił marzenie, by zobaczyć sale Durina. Oddał hołd zmarłemu Balinowi i zabrał ze sobą Księgę Mazarbul, by później przekazać ją Dáinowi[4]. Bronił grobu Balina podczas ataku orków. Legolas musiał go siłą od niego odciągnąć, gdy musieli uciekać[5]. Po wyjściu z Morii pokazał Frodowi jezioro Kheled-Zâram. Kiedy Drużyna dotarła do Lórien, elfowie nakazali Gimlemu zawiązać oczy, dopiero wtedy mógłby przejść przez ten las. Gimli nie zgodził się na to, wybuchła kłótnia z Legolasem. Wtedy Aragorn rozwiązał problem, mówiąc, że wszyscy mają sobie zawiązać oczy, żeby nie wyróżniać krasnoluda w tak niemiły sposób. Dopiero na rozkaz Galadrieli pozwolono wszystkim, nawet Gimliemu odwiązać oczy[6]. Podczas pobytu w Lórien, Gimli zaczął zaprzyjaźniać się z Legolasem[7]. Wielkie wrażenie wywarło też na nim piękno pani Lórien - Galadrieli. Gdy spytała, o jaki dar prosi krasnolud, nieśmiało powiedział, że chciałby mieć kosmyk jej włosów. Ofiarowała mu nawet trzy. Gimli mówił potem, że gdy wróci do domu, wprawi je w najpiękniejszy klejnot, jaki znajdzie[8].

Po rozpadzie Drużyny Edytuj

Po śmierci Boromira i porwaniu Merry'ego i Pippina przez orków, Gimli, Legolas i Aragorn ruszyli w pościg jako Trzej Łowcy[9].

Ścigali orków przez cztery dni, aż napotkali oddział Rohirrimów pod wodzą Éomera. Podczas rozmowy z nim, doszło do kłótni, gdyż Gimliego rozgniewało to, w jaki sposób Éomer mówi o Galadrieli. Spór złagodził Aragorn. Éomer oznajmił, że orkowie zostali wybici, jednak Trzej Łowcy nie zaprzestali pościgu[10]. Dotarli do skraju Fangornu, gdzie w nocy spotkali Sarumana, podczas warty Gimlego. Czarodziej spłoszył im konie, po czym odszedł. Przyjaciele tropili dalej hobbitów w Fangornie, gdzie spotkali Gandalfa, który powrócił jako Biały. Gimli z początku chciał go zabić, myśląc, że to Saruman[11].

Gandalf poprowadził ich do Edoras, gdzie uzdrowił Théodena, którego umysł zatruł Saruman. Wdzięczny król ofiarował im broń, Gimli dostał żelazny hełm i tarczę z godłem Rohanu[12]. Następnie wyruszyli na bitwę z wojskami Isengardu. Gimli siedział na koniu razem z Éomerem. Podczas bitwy o Helmowy Jar uśmiercił 42 orków, czym prześcignął Legolasa z wynikiem 41 orków.

Gimli helms deep

Gimli po bitwie o Rogaty Gród

Gimlego zachwyciło piękno jaskiń, w których zmuszony był bronić się wraz z Gamlingiem i Éomerem i gdzie został ranny w głowę. Dlatego po bitwie umówił się z Legolasem , że pokaże mu te groty, a w zamian odwiedzi z nim jeszcze raz las Fangorn[13].

Gimli z chęcią zgodził się na towarzyszenie Aragornowi w Ścieżkach Umarłych. Jednak przed wejściem ogarnął go strach, ku jego złości, gdyż Legolas bez wahania tam wkroczył.

To niesłychane! Elf wchodzi pod ziemię, a krasnolud nie śmie tego dokonać!

—Gimli do siebie przed zejściem do Ścieżek Umarłych

Po tych słowach krasnolud pobiegł za towarzyszami[14].

Razem z Legolasem i Aragornem poprowadzili armię Umarłych i zniszczyli flotę z Umbaru, po czym dołączyli do bitwy na polach Pelennoru[15]. Po zakończonej batalii, Gimli obiecał, że sprowadzi tutaj swoich pobratymców, mistrzów kamieniarstwa, którzy zbudują nową bramę dla Minas Tirith i naprawią zniszczone ulice[16]. Brał udział w Bitwie pod Morannonem.

Dalsze losy Edytuj

Po zniszczeniu Pierścienia i zakończonej Wojnie o Pierścień, Gimli sprowadził pobratymców i zamieszkał w Aglarondzie, w Helmowym Jarze. Założył tam królestwo Błyszczących Jaskiń zyskując tytuł Władca Aglarond. Podczas przeszukaniu wieży Orthank odnalazł i pmógł wejść do tajemnej sali z Elendilmirem. Po śmierci króla Elessara, odpłynął wraz z Legolasem do Amanu, gdzie zmarł po 120 roku Czwartej Ery. Był pierwszym krasnoludem, który stanął na brzegach tego kraju[17].

Rodzina Edytuj

Náin II

Dáin I

Borin

Thrór

Farin

Thráin II

Fundin

Gróin

Thorin Dębowa Tarcza
 
Balin
 
Dwalin
 
Óin
 
Glóin

Gimli

Kreacja w adaptacjach Edytuj

Gimli 1978

Gimli w adaptacji z 1978 roku

Władca Pierścieni (1978) Edytuj

W tym filmie animowanym głos Gimliemu podkładał David Buck.

Powrót Króla (1980) Edytuj

Zarówno Gimli jak i Legolas są pominięci w tej adaptacji, ponieważ koncentruje się głównie na Aragornie.

Władca Pierścieni (trylogia filmowa) Edytuj

W adaptacji "Władcy Pierścieni" Petera Jacksona, Gimliego zagrał John Rhys-Davies, który również użyczył głosu Drzewcowi. Nosi zielony płaszcz, bordowy strój i hełm. Walczy toporem obusiecznym i czasami rzuca toporkami we wrogów.

Hobbit: Pustkowie Smauga Edytuj

W tym filmie Gimli jest pokazany na obrazku Glóina jako dziecko.

Bitwa o Śródziemie i Bitwa o Śródziemie II Edytuj

W pierwszej części Gimli jest bohaterem frakcji Rohanu, natomiast w drugiej jest najsilniejszym bohaterem frakcji Krasnoludów.

Etymologia Edytuj

Słowo Gimli pochodzi z języka staronordyckiego i oznacza najprawdopodobniej ‘ogień’. W przeciwieństwie do imion wielu innych krasnoludów, Gimli nie jest imieniem żadnej z postaci z sag, lecz nazwą dworu znajdującego się w Asgardzie.

Ciekawostki Edytuj

  • Nie mógł uczestniczyć w wyprawie do Ereboru, ponieważ był (jak na krasnoluda) za młody - miał 62 lata.

Galeria Edytuj

Drużyna Pierścienia
Aragorn II | Gandalf | Frodo Baggins | Samwise Gamgee | Meriadok Brandybuck | Peregrin Tuk | Legolas | Gimli | Boromir

Przypisy

Rozpocznij dyskusję Dyskusje o artykule Gimli