Wikia

Władca Pierścieni Wiki

Gimli

Dyskusja0
1513stron na
tej wiki
Gimli
Gimli face
Gimli - kadr z filmu "Władca Pierścieni: Drużyna Pierścienia"
Rasa Krasnolud
Płeć Mężczyzna
Inne imiona Przyjaciel elfów, Powiernik kosmyka
Data urodzenia Po roku TE 2879
Data śmierci Nieznana (odpłynął do Amanu w roku CE 120
Kolor włosów kasztanowy/brązowy
Kolor oczu niebieskie
Występowanie Trylogia Władca Pierścieni
Aktor John Rhys-Davies

Gimli - krasnolud, syn Glóina z plemienia Durina, członek Drużyny Pierścienia, uczestnik Wojny o Pierścień, przyjaciel Legolasa, jedyny krasnolud, który popłynął do Amanu.

HistoriaEdytuj

Drużyna PierścieniaEdytuj

Kiedy Jedyny Pierścień trafił do Rivendell, Gimli wraz z ojcem udali się do domu Elronda by zasięgnąć rady. Obaj wzięli udział w naradzie, gdzie Gimli dołączył do Drużyny Pierścienia. Po przejściu przez Morię dotarli do Lothlórien. Gimli był pierwszym Krasnoludem od czasów przebudzenia się Balroga w kopalniach, który wkroczył na teren królestwa Galadrieli i Celeborna. Przed opuszczeniem Lothlorien prosił o kosmyk jej lśniących włosów. Od tego czasu Galadriela droczyła się z nim nazywając go "Powiernikiem kosmyka".

Wojna o Pierścień]]Edytuj

Kiedy drużyna się rozpadła Gimli, Legolas i Aragorn ruszyli tropem Uruk-hai,  którzy porwali hobbitów Merry'egoPippina. Razem z towarzyszami dotarł do Fangornu. Tam spotkali się z Gandalfem Białym. Czarodziej zabrał ich do Edoras w królestwie Rohanu, by z ich pomocą odczarować króla Théodena, którego umysł zatruł Saruman.

Wziął udział w Bitwie o Rogaty Gród (zwaną też bitwą o Helmowy Jar). Wówczas zabił czterdziestu trzech podwładnych Sarumana, czym prześcignął Legolasa z wynikiem czterdziestu dwóch zabitych wrogów.

Gimli, wraz z Legolasem i Aragornem przeszedł Ścieżką Umarłych. Razem z armią Umarłych walczył w Bitwie na Polach Pelennoru, a później w Bitwie pod Morannonem.

Dalsze losyEdytuj

Po upadku Saurona dostał w posiadanie Błyszczące Jaskinie w Helmowym Jarze i wraz z licznymi pobratymcami założył tam nowe krasnoludzkie królestwo - Aglarond. Po śmierci króla Elessara w 120 roku Czwartej Ery, wyruszył wraz z Legolasem na Zachód i został pierwszym krasnoludem, który stanął na brzegach Amanu.

Pochodzenie imieniaEdytuj

Słowo Gimli pochodzi z języka staronordyckiego i oznacza najprawdopodobniej ‘ogień’. W przeciwieństwie do imion wielu innych krasnoludów, Gimli nie jest imieniem żadnej z postaci z sag, lecz nazwą dworu w Asgardzie.

Kreacja filmowaEdytuj

W filmowej trylogii Petera Jacksona w rolę Gimlego wcielił się John Rhys-Davies.

CiekawostkiEdytuj

  • Zbroja Gimliego ważyła trzydzieści kilogramów.
  • Gimli miał również wziąć udział w wyprawie Kompanii Thorina, ale był za młody.
  • John-Rhys Davies użyczył swego głosu Drzewcowi.
  • Pomimo że John-Rhys Davies grał krasnoluda był najwyższy ze wszystkich aktorów na planie.

GaleriaEdytuj

  • Gimli z Legolasem po bitwie o Rogaty Gród - kadr z filmu "Władca Pierścieni: Dwie Wieże"
  • Gimli walczący na Amon Hen - kadr z filmu "Władca Pierścieni: Druzyna Pierścienia"
  • Gimli - kadr z filmu "Władca Pierścieni: Dwie Wieże"
  • Gilmi w grze "LEGO Władca Pierścieni"

Rozpocznij dyskusję Dyskusje o artykule Gimli

  • Odpływ Gimliego do Amanu.

    7 wiadomości
    • Ale było napisane, że to tylko wieść, słuchy. Tak było napisane w dodatkach: A III oraz B (Późniejsze wypadki dotyczące członk...
    • W Listach J.R.R Tolkiena, a dokładnie w liście do Naomi Mitchison z 25 września 1954 czytamy: "W tej opowieści pojawiają się jed...

Więcej od Wikii

Losowa wiki