Fandom

Władca Pierścieni Wiki

Góry Błękitne

2741stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Eredluin.jpg

Szkic koncepcyjny Gór Błękitnych. Władca Pierścieni: Bitwa o Śródziemie II

Góry Błękitne – łańcuch górski, nazywany również Ered Luin i Ered Lindon, oddzielający Eriador od Beleriandu i Lindonu.

Góry te były wielkim pasmem biegnącym z południa na północ. Do najwyższych szczytów zaliczyć można Górę Rerir oraz Górę Dolmed. W górach tych były źródła wielu rzek Ossiriandu i Eriadoru. Największym jeziorem górskim był Helevorn.

Historia Edytuj

W pierwszych erach góry te istniały jako zachodnia część wielkiego muru dokoła morza Helcar. Oddzielając je od Belegaeru i chroniąc Valinor. Górom tym odpowiadało pasmo Orocarni na wschodzie.

To w tych górach zostały zbudzone plemiona krasnoludów Ognistobrodych i Szerokobiorych. W Pierwszej Erze wybudowali tutaj, niedaleko góry Dolmed swoje siedziby w miastach Belegost i Nogrod, handlując z Doriathem oraz Maedhros. Osiedliły się tutaj też Elfy Zielone nazywając pogórze Lindon (kraina śpiewu).

Po Wojnie Gniewu część pasma zapadła się i została zalana umożliwiając przejście rzeki Lhun i powstanie Księżycowej Zatoki. Niewielka część Lindonu przetrwała. Powstało tu państwo ostatnich Noldorów w Śródziemiu pod wodzą Gil-galada. Krasnoludowie przenieśli się do Khazad-dum. Stało się to albo z powodu rujnacji miast, albo z powodu bliskości morza. Wydaje się bowiem że siedziby te przetrwały przynajmniej w szczątkowej formie, gdyż Arvedui w 1974 TE przez jakiś czas ukrywał się w starych siedzibach krasnoludów.

Po wojnie Krasnoludów z orkami król Thrain II ustanowił swój tron w północnych obszarach gór. Po ataku Smauga na Erebor wielu tamtejszych krasnoludów osiedliło się ponownie w Ered Luin.

Etymologia Edytuj

Ered Luin to sindarińska nazwa "Góry Błękitne", jakkolwiek znana była też nazwa noldorińska Lhúndirien
EredLuin.png

Wyobrażenie krasnoludów z Gór Błękitnych – autorstwa Grzegorza Wlazło

Adaptacje Edytuj

Władca Pierścieni: Bitwa o Śródziemie II Edytuj

Góry Błękitne zostają objęte działaniami wojennymi w czasie Wojny o Pierścień. Znajdujące się tam miasto krasnoludów zostaje zajęte przez smoka Drogotha, który służy Sauronowi.

Dowódcy wojsk elfów i krasnoludów: Glorfindel i Glóin odbijają Góry Błękitne z rąk potwora. Znacznie później mieszkańcy Ered Luin postanawiają dołączyć do walki przeciw wojskom Mrocznego Władcy na północy.

The Lord of the Rings Online Edytuj

Kraina ta jest obszarem startowym w grze, w kampanii elfa i krasnoluda.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki