Fandom

Władca Pierścieni Wiki

Góra Przeznaczenia

2740stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Góra Przeznaczenia.jpg

Góra Przeznaczenia

Góra Przeznaczenia (sin. Amon Amarth), znana też jako Orodruina (sin. Góra Czerwonego Płomienia) − wulkan w Mordorze, miejsce wykucia i zniszczenia Jedynego Pierścienia.

HistoriaEdytuj

Sauron, który pozostał w Śródziemiu po upadku Morgotha nie bez powodu wybrał ziemię Mordor jako swoje królestwo w Drugiej Erze, bowiem Orodruina była tym czego szukał, ponieważ jej ogień był w stanie wspomóc uprawianą przez niego sztukę czarnoksięstwa i kowalstwa. Najsławniejszy wynik jego działań to Jedyny Pierścień, który mógł zostać zniszczony tylko w tym miejscu.

Kiedy Sauron rósł w siły, mieszkańcy rozumieli, że muszą się zjednoczyć by go pokonać. W DE 3341r. Elendil z Gil-galadem zawiązali więc Ostatni Sojusz i ruszyli na Mordor. Pod koniec siedmioletniego oblężenia Barad-dûr Sauron wyszedł ze swojej twierdzy. Wtedy to Elendil zginął, a jego miecz Narsil pękł pod ciałem swego pana. Isildur dźwignął szczątki Narsila i odrąbał palec Czarnego Władcy, na którym znajdował się pierścień. Wtedy to Isildura ogarnęła chęć posiadania ,,skarbu" i kiedy mógł go wrzucić do ognia Orodruiny, zawrócił i udał się na północ. To wydarzenie uratowało Saurona przed pokonaniem go na zawsze.

Drużyna Pierścienia podczas Wojny o Pierścień miała zniszczyć Pierścień w Górze Przeznaczenia. Zamierzenie zostało spełnione i Pierścień wraz z całą krainą Saurona został ostatecznie zniszczony.

Opis GóryEdytuj

Orodruina.jpg

Orodruina (rys. J.R.R. Tolkien)

Stała samotnie w pustej równinie na płaskowyżu Gorgoroth i miał połączenie z Barad-dur Saurona. Wzniesienie to miało 4500 stóp wysokości (1500 metrów). Droga do środka góry położona była po stronie wschodniej i była często niszczona przez regularne erupcje wulkanu, lecz zawsze na nowo była odnawiana przez orków.

EtymologiaEdytuj

Obydwie znane nazwy Góry Przeznaczenia pochodzą z języka sindarin:

  • Orodruina (w oryginale Orodruin) oznacza Góra Czerwonego Płomienia,
  • Amon Amarth oznacza dosłownie Góra Przeznaczenia. Nazwa została nadana, ponieważ wulkan był związany w przepowiedniami starożytnych, które miały się dopełnić z końcem Trzeciej Ery.

AdaptacjaEdytuj

W adaptacji autorstwa Petera Jacksona pierwowzór góry stanowi nowozelandzki wulkan Ngauruhoe. Nie pozwolono sfilmować jednak samego szczytu Ngauruhoe, ponieważ jest to święte dla Maorysów. Niemniej niektóre sceny zostały sfilmowane na rzeczywistych zboczach Mount Ruapehu.

Więcej w Fandom

Losowa wiki