FANDOM

Góra Dolmed ( Góra pokryta rosą) – szczyt w Górach Błękitnych, w centrum północnej części (rozdzielonej potem przez Zatokę Księżycową). Obok tej góry znajdowało się jedyne przejście z Eriadoru do Beleriandu. Kilka mil na północ, po zachodniej stronie gór istniały źródła strumienia Mały Lhûn (dopływu rzeki Lhûn).

Historia Edytuj

Na tej górze obudziły się dwa plemiona krasnoludów: Ognistobrodzi i Szerokobiodrzy. Założyli oni pod górą swoje miasta Nogrod i Belegost. Nogorod na płn.-wsch. i Belegost na płd.-wsch.

Po Bitwie nad Sarn Athrad ci z krasnoludów, którzy przeżyli, wspięli się na zbocza góry, lecz zostali schwytani przez entów i zgładzeni.

Góra została prawdopodobnie zniszczona podczas Wojny Gniewu. W miejscu przejścia przez Ered Luin utworzyła się Zatoka Księżycowa.

Etymologia Edytuj

Nazwa góry bezpośrednio tłumaczona jest jako „Mokra Góra”, bazując na sindarińskim znaczeniu słowa „med” – „mokry”. Jednak odnosząc się do zasięgu języków należy użyć wersji noldorińskiej („dôl” – „głowa”, „wzgórze”, „mîdh” - „rosa”). Tłumacząc po sindarińsku, otrzymalibyśmy znaczenie „mokra głowa”. Trzeba więc przyjąć znaczenie „Góra pokryta rosą” lub „Góra wywołująca rosę” (co może się odnosić np. do chłodu bijącego z wysokiego, pokrytego śniegiem szczytu).

Ciekawostki Edytuj

  • Ronald E. Kyrmse, a także Didier Willis, twierdzą, że na mapach Trzeciej Ery sporządzonych przez Tolkiena widać w Górach Błękitnych górę Dolmed, jak też i górę Rerir. Oznacza to, że również miasta krasnoludów mogły nie zostać całkowicie zniszczone. Być może Szara Przystań była zbudowana na podstawie jednego z tych miast.
  • Na większości map góra Dolmed jest pokazywana błędnie niedaleko na północ od Księżycowej Zatoki, podczas gdy była on dalej na północ. Świadczą o tym pozostałości Belegostu koło źródeł rzeki Mały Lhun oraz odległość do Helevornu, nad którym miał swoje siedziby Caranthir, korzystający na handlu z krasnoludami.

Beleriand

Beleriand Wschodni Andram • Ard-galen • Belegost • Doriath • Dorthonion • Esgalduina • Estolad • Gelion • Gondolin • Góra Dolmed • Góra Rerir • Góry Błękitne • Las Neldoreth • Lothlann • Menegroth • Nan Elmoth • Nogrod • Ossiriand • Region • Taur-im-Duinath • Thargelion • Thalos • Legolin • Brilthor • Duilwena • Adurant • Gelion
Beleriand Zachodni Amon Rûdh • Arvernien • Barad Nimras • Brethil • Brithombar • Brithon • Eglarest • Ginglith • Nargothrond • Narog • Nenning • Ringwil • Sirion • Taeglin • Taur-en-Faroth • Tol Sirion • Tumhalad
Hithlum Cirith Ninniach • Dor-lómin • Eithel Sirion • Ered Lómin • Ered Wethrin • Góra Taras • Jezioro Mithrim • Lammoth • Mithrim • Nevrast • Vinyamar • Zatoka Drengist