FANDOM

Góra Dolmed ( góra pokryta rosą) – szczyt w Górach Błękitnych, w centrum północnej części (rozdzielonej potem przez Zatokę Księżycową). Obok tej góry znajdowało się jedyne przejście z Eriadoru do Beleriandu. Kilka mil na północ, po zachodniej stronie gór istniały źródła strumienia Mały Lhûn (dopływu rzeki Lhûn).

Historia Edytuj

Na tej górze obudziły się dwa plemiona krasnoludów: Ognistobrodzi i Szerokobiodrzy. Założyli oni pod górą swoje miasta Nogrod i Belegost. Nogorod na płn.-wsch. i Belegost na płd.-wsch.

Po Bitwie nad Sarn Athrad ci z krasnoludów, którzy przeżyli, wspięli się na zbocza góry, lecz zostali schwytani przez entów i zgładzeni.

Góra została prawdopodobnie zniszczona podczas Wojny Gniewu. W miejscu przejścia przez Ered Luin utworzyła się Zatoka Księżycowa.

Etymologia Edytuj

Nazwa góry bezpośrednio tłumaczona jest jako Mokra Góra, bazując na sindarińskim znaczeniu słowa med – "mokry". Jednak odnosząc się do zasięgu języków należy użyć wersji noldorińskiej (dôl – "głowa", "wzgórze", mîdh - rosa). Tłumacząc po sindarińsku, otrzymalibyśmy znaczenie "mokra głowa". Trzeba więc przyjąć znaczenie "Góra pokryta rosą" lub "Góra wywołująca rosę" (co może się odnosić np. do chłodu bijącego z wysokiego, pokrytego śniegiem szczytu).

Ciekawostki Edytuj

  • Ronald E. Kyrmse, a także Didier Willis, twierdzą, że na mapach Trzeciej Ery sporządzonych przez Tolkiena widać w Górach Błękitnych górę Dolmed, jak też i górę Rerir. Oznacza to, że również miasta krasnoludów mogły nie zostać całkowicie zniszczone. Być może Szara Przystań była zbudowana na podstawie jednego z tych miast.
  • Na większości map góra Dolmed jest pokazywana błędnie niedaleko na północ od Księżycowej Zatoki, podczas gdy była on dalej na północ. Świadczą o tym pozostałości Belegostu koło źródeł rzeki Mały Lhun oraz odległość do Helevornu, nad którym miał swoje siedziby Caranthir, korzystający na handlu z krasnoludami.